Lantbrukarnas Riksförbund

Hampa från svenska åkrar är årets produkt

Dela

Företaget Ekolution presenterade en isoleringsskiva av hampafibrer som kan ersätta glasull och stenull i all byggnation, på årets "Pitch & Match goes Bio", LRF:s svar på Draknästet, Hampan, som odlas på svenska åkrar, förädlas till isolering med hög värmelagringskapacitet samtidigt som de är brandbeständiga, ljudisolerande, röt- och mögelresistenta. Biprodukterna återgår till kretsloppet. – Vi ser vinster rakt igenom. Hampan är energieffektiv och kan vi bidra till att kapa energiåtgången i samhället är mycket vunnet. Vårt material är dessutom koldioxidnegativt eftersom vi binder in mer CO2 än vad som avges vid framställning av produkten. En riktig kolsänka, säger Remi Loren på Ekolution. – Det är ni som får oss att se möjligheterna att kunna fasa ut material och lösningar som är skadliga. Här har vi en lokalproducerad, biobaserad produkt som är på väg att hitta en marknad, säger LRF:s vd Anna-Karin Hatt.

Klimatsmart byggmaterial - årets vinnare i Pitch & Match

”Enorm glädje, vi har skrivit historia idag”, säger Remi Loren från Ekolution i Malmö som vann årets ”Pitch & Match goes Bio”, näringslivstävlingen som arrangerades av Lantbrukarnas Riksförbund. ”Vi gör hälsosamma byggmaterial och kan bli en brygga mellan svenskt lantbruk och byggindustrin”, menar Remi Loren, VD på Ekolution.

Nu har andra upplagan av ”Pitch & Match goes Bio” avgjorts,  LRF:s svar på Draknästet med företag från den gröna näringen. Råvaran som kommer från naturen och lantbruket är klimatsmart, ger inget koldioxidavtryck utan skapar istället nya arbetstillfällen och stärker Sveriges bruttonationalprodukt.

Vinnaren Ekolution presenterade en hampafiberisolering som kan ersätta glasull och stenull i privata och offentliga byggnationer.

Svenska hus har i årtionden isoleras med glasull eller stenull och plastats in för att bli täta. Detta har gett upphov till sjuka hus och miljöer. Emissioner från mögel och bakterier i byggnadsmaterial, ofta orsakat av fukt, har gett negativa hälsoeffekter och svåra allergier.

– Detta kan vi ändra på. Allt för många har allt för längre drabbats av fukt, mögel och allergier. Vi jobbar med hus som andas. Friska hus som är hälsosamma och energieffektiva att bo och leva i, säger Remi Loren VD på Ekolution.

– Vi har ett nytt CO2-negativt byggsystem där vi isolerar med hampafiberisolering och hampakalk, en växt som svenska lantbrukare kan odla och dra nytta av när den gröna omställningen även sker i byggbranschen, tillägger han.

Remi Loren var överraskad, glad, och stolt över att Malmöföretsaget lyckats vinna LRFs pris för bästa marknadspotential inför andra företag från den gröna näringen, där juryn bestod av tunga aktörer från byggindustrin.

– Detta pris gynnar många. Eftersom vi använder ett biologiskt material från lantbruket blir det en gröda våra bönder kan odla och få avsättning för, vilket gynnar företagandet på landsbygden, säger Loren.

Även om startfältet var starkt blev isoleringsprodukten ett säkert val för juryn bestående av:

  • Karin Berglund, Nordisk Affärsområdeschef på Granngården (juryns ordförande)
  • Maria Andersson, Supply Chain Director på Kesko Sverige (K-Rauta, K-Bygg och Onninen)
  • Fredrik Skarp, Sales Director på Ahlsell
  • Linda Cusumano, teknisk specialist för teknik & hållbarhet på NCC

Den råvara Ekolution använder är industrihampa som förädlas till klimatsmarta byggmaterial, ett byggsystem som är CO2-negativt eftersom växten redan som planta binder mycket mer kol än vad som används för produktionen och transporten av isoleringsskivan. En riktig kolsänka.

– Vi ser fördelar rakt igenom. Det är ett naturmaterial till skillnad från övriga syntetiska och mineralbaserade isoleringar. Den är behaglig att jobba med, har inga farliga fibrer som irriterar hud eller fastnar i andningsorganen. Hampafiberisolering hjälper också vår planet att binda koldioxid och bidra till ett bättre klimat, säger pristagaren.

LRF:s vd Anna-Karin Hatt var tydlig i sitt inledningstal när hon slog fast att svenskt skogs- och lantbruk många gånger har svaren och lösningarna på de utmaningar och behov samhället har. Det finns en stor upptäckarlusta och innovationskraft bland landsbygdens företag.

– Tack till er som tänker ett varv till och skapar nyfikenhet för hållbara och klimatsmarta lösningar. Det är ni som får oss att se möjligheterna att kunna fasa ut material och lösningar som är skadliga. Här har vi en lokalproducerad, biobaserad produkt som är på väg att hitta en marknad, sa Hatt.

Årets tävling avgjordes helt digitalt där företag från den gröna näringen var uppkopplade i en sömlös sändning. Till vinnare av bästa presentation utsågs Jordinnovation från Östersund. De har utvecklat ett värmeljus i förnyelsebart material som dessutom är biologiskt nedbrytbart i hemkomposten, positivt när de 300 miljoner värmeljus som används i Sverige varje år skapar stora avfallsproblem.

Kontakt:
Remi Loren, Ekolution, 070-529 90 80, remi@ekolution.se, www.ekolution.se

Axel Häger, Jordinnovation, 070 667 19 92, www.jordinnovation.com

Niklas Bergman, LRF expert Resurseffektivisering, Miljö och Energi, 010 - 184 44 60

Karin Berglund, ordf, juryn, Nordisk Affärsområdeschef på Granngården, 040-22 69 20.

Bildtext 1: Remi Loren, Henrik Jacobsson och Naib Woldemariam på Ekolution
Bildtext 2: Remi Loren med juryn; Karin Berglund, Granngården, Maria Andersson, Kesko, Fredrik Skarp, Ahlsell och Linda Cusumano, NCC.

Nyckelord

Kontakter

För mera information, kontakta LRF pressavdelning 010-184 40 70

Bilder

Om

Lantbrukarnas Riksförbund
Lantbrukarnas Riksförbund
Franzéngatan 6
11251 Stockholm

010-1844000https://www.lrf.se/

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB 

www.lrf.se

Följ Lantbrukarnas Riksförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lantbrukarnas Riksförbund

LRF: EUs skogsstrategi missar skogens stora klimatpotential16.7.2021 14:59:51 CEST | Pressmeddelande

EUs skogar har många nyttor. Arbetstillfällen, handel, rekreation, miljö, hemvist för människor samt flora och fauna. Besvikelsen bland svenska skogsägare är stor eftersom EUs idag presenterade skogsstrategi saknar ett balanserat synsätt. – Fokus är tyvärr att inte utnyttja ett brukande av skogen som stor resurs, förslaget missar de sociala och ekonomiska värdena. Det är ju engagemanget i familjeskogsbruk för att förvalta skogen för kommande generationer som är garanten för att skydda både miljö och ekonomiska värden, säger Paul Christensson, ordförande i LRF Skogsägarna.

Viktiga klimatambitioner – men riskabelt för svenskt skogs- och jordbruks framtid14.7.2021 16:03:04 CEST | Pressmeddelande

EUs gemensamma klimatpaket för att halvera koldioxidutsläppen till 2050 presenterades idag. – Vi välkomnar ambitionerna men det är mycket viktigt att ambitionerna om att ökad kolinbindning i mark och skog inte ska kompensera för fortsatta utsläpp av koldioxid i andra sektorer. Dessutom ser vi att EU-kommissionen snarare verkar fokusera på att bevara och skydda istället för att skapa flera incitament för det aktiva jord- och skogsbruket att producera ännu mer klimatnyttor, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Trädgårdsnäringen växer så att det knakar2.7.2021 09:29:16 CEST | Pressmeddelande

Den svenska trädgårdsnäringen fortsätter att visa positiv utveckling. På fem år har omsättningen ökat med 1,5 miljarder kronor. Användningen av fossila bränslen har även minskat med 30 procent. Det visar årets branschöversikt från Jordbruksverket. – Det är glädjande att vår produktivitet och miljömedvetenhet har ökat, det stärker vår konkurrenskraft mot importgrönsaker, säger Marcus Söderlind, ordförande i LRF:s trädgårdsdelegation.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum