Här är Ken Blocks eldrivna Audi S1 Hoonitron

Den påminner direkt om legendariska Audi Sport quattro S1 som besegrade Pikes Peak. Audi S1 e-tron quattro Hoonitron är en unik bil som utvecklats speciellt för amerikanske driftingartisten Ken Block. Den helt eldrivna bilen kommer att vara huvudrollsinnehavare i en ny video som Block producerar tillsammans med sitt team för release under de kommande månaderna.

Ken Block och eldrivna Audi S1 Hoonitron

S1 Hoonitron kombinerar mycket av det som Audi var berömt för redan på -80-talet", berättar Ken Block, vars entusiasm för Audis rallybilar väcktes i tidig ålder. ”Till exempel har bilens spektakulära aerodynamik nu omtolkats till helt moderna linjer. Jag tycker att det är häftigt att formgivarna på Audi har inspirerats av sitt eget förflutna och på ett unikt sätt överfört bilens teknik och utseende till nuet."

Två elmotorer, fyrhjulsdrift, kraft i överflöd, kolfiberchassi och full säkerhetsstandard i enlighet med motorsportens högsta styrande organ, FIA, är några ledord. I november fick Ken lära känna bilen för första gången. "Audi gav mig möjlighet att testa den i Tyskland i några dagar, säger Ken Block. "Jag har erfarenhet från många olika bilar med förbränningsmotorer och växellådor, men här fanns det en hel del nytt att lära sig. Att göra en donut i 150 km/h direkt från stillastående – med min högra fot – är en helt ny upplevelse för mig. Vårt arbete fokuserade på att få bilen och mig själv vana med varandra. Mitt tack går till hela Audi Sport-teamet för deras enastående samarbete."

Audi Sport i Neckarsulm stod för hela utvecklingen av S1 Hoonitron, inklusive teknik  – perfekt för projektet eftersom det är där som Audi RS e-tron GT tillverkas. Audi Design i Ingolstadt stod för formgivningen som var långt ifrån det vardagliga jobbet för Marc Lichte och hans team. "När vi först hörde om det här projektet blev hela teamet begeistrade. Vi fick möjlighet att utveckla en bil som kombinerar en ikon för vårt varumärke med framtiden", säger Audis chefsdesigner. Utmaningarna var enorma. Det handlade om att skapa en modern, helt elektrisk tolkning av S1 Pikes Peak. Tidplanen var extremt snäv. Jämfört med vår designprocess som normalt tar ett till ett och ett halvt år, hade vi bara fyra veckor från den första ritningen till den slutliga designen. Vi var hela tiden i kontakt med Ken Block och hans team och hade ett intensivt utbyte.

Hur bra den amerikanske stjärnan lyckats kommer fansen snart att kunna uppleva själva. Under arbetsnamnet Elektrikhana ska Ken Block och hans team producera nästa video i den berömda Gymkhana-serien, denna gång med S1 Hoonitron. "Samarbetet med Audi är ett mycket speciellt partnerskap för mig. Varumärket och passionen för motorsporten motiverade mig att börja med rally, säger Ken Block. Att Audi nu tagit fram denna bil för mig och mitt team, och är en del av vårt nästa projekt är en dröm som blivit sann. Hoonitron skriver nästa kapitel i vår historia och tar vår Gymkhana-story in i framtiden."

En framtidsberättelse som alla på Audi också ser fram emot: ’’Att veta att vi utvecklat en bil för en video med Ken Block som miljontals människor runt om i världen kommer att se, gav vårt team extra motivation, säger Marc Lichte. "Ny inspiration är också oerhört viktig för vårt dagliga arbete. Utvecklingen av denna bil kommer att stärka oss, och göra att vi tar oss an framtida projekt med ett ännu mer öppet och progressivt tänkesätt."

Ken Block och eldrivna Audi S1 Hoonitron
Ken Block’s Audi S1 Hoonitron och Audi Sport quattro S1
Ken Block’s Audi S1 Hoonitron och Audi Sport quattro S1
Audi Sport quattro S1

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mer prestanda och exklusiv design. Audi RS 6 Avant performance och RS 7 Sportback performance.29.11.2022 10:06:45 CET | Pressmeddelande

Prestandamaskinerna Audi RS 6 Avant och RS 7 Sportback har vässats för att maximera körupplevelsen ännu mer. I nya performance-modellerna bjuder den kraftfulla 4,0-liters V8 biturbo TFSI-motorn på 630 hk och ett maximalt vridmoment på 850 Nm. 0-100 km/h går nu på 3,4 sekunder och köregenskaperna är ännu mer distinkta tack vare optimerad självspärrande mittdifferential. Audi RS 6 Avant performance finns att beställa från den 8 december för 1.275.700 kr och RS 7 Sportback performance för 1.346.700 kr.

Nya Audi Q8 e-tron: Förbättrad effektivitet, längre räckvidd och förfinad design9.11.2022 09:11:20 CET | Pressmeddelande

Audi e-tron var starten på premiumtillverkarens omställning mot elbilar när den lanserade 2018. Sedan dess har modellen satt standard i segmentet för eldrivna SUV:ar i lyxklassen. Nya Audi Q8 e-tron bygger vidare på framgångarna för elbilspionjären. Efterträdaren bjuder på optimerat drivkoncept, förbättrad aerodynamik, högre laddningsprestanda, större batterikapacitet och längre räckvidd. Audi Q8 e-tron SUV har en räckvidd på upp till ca 58 mil och Audi Q8 Sportback e-tron upp till 60 mil enligt WLTP.