Här är Ken Blocks eldrivna Audi S1 Hoonitron

Den påminner direkt om legendariska Audi Sport quattro S1 som besegrade Pikes Peak. Audi S1 e-tron quattro Hoonitron är en unik bil som utvecklats speciellt för amerikanske driftingartisten Ken Block. Den helt eldrivna bilen kommer att vara huvudrollsinnehavare i en ny video som Block producerar tillsammans med sitt team för release under de kommande månaderna.

Ken Block och eldrivna Audi S1 Hoonitron

S1 Hoonitron kombinerar mycket av det som Audi var berömt för redan på -80-talet", berättar Ken Block, vars entusiasm för Audis rallybilar väcktes i tidig ålder. ”Till exempel har bilens spektakulära aerodynamik nu omtolkats till helt moderna linjer. Jag tycker att det är häftigt att formgivarna på Audi har inspirerats av sitt eget förflutna och på ett unikt sätt överfört bilens teknik och utseende till nuet."

Två elmotorer, fyrhjulsdrift, kraft i överflöd, kolfiberchassi och full säkerhetsstandard i enlighet med motorsportens högsta styrande organ, FIA, är några ledord. I november fick Ken lära känna bilen för första gången. "Audi gav mig möjlighet att testa den i Tyskland i några dagar, säger Ken Block. "Jag har erfarenhet från många olika bilar med förbränningsmotorer och växellådor, men här fanns det en hel del nytt att lära sig. Att göra en donut i 150 km/h direkt från stillastående – med min högra fot – är en helt ny upplevelse för mig. Vårt arbete fokuserade på att få bilen och mig själv vana med varandra. Mitt tack går till hela Audi Sport-teamet för deras enastående samarbete."

Audi Sport i Neckarsulm stod för hela utvecklingen av S1 Hoonitron, inklusive teknik  – perfekt för projektet eftersom det är där som Audi RS e-tron GT tillverkas. Audi Design i Ingolstadt stod för formgivningen som var långt ifrån det vardagliga jobbet för Marc Lichte och hans team. "När vi först hörde om det här projektet blev hela teamet begeistrade. Vi fick möjlighet att utveckla en bil som kombinerar en ikon för vårt varumärke med framtiden", säger Audis chefsdesigner. Utmaningarna var enorma. Det handlade om att skapa en modern, helt elektrisk tolkning av S1 Pikes Peak. Tidplanen var extremt snäv. Jämfört med vår designprocess som normalt tar ett till ett och ett halvt år, hade vi bara fyra veckor från den första ritningen till den slutliga designen. Vi var hela tiden i kontakt med Ken Block och hans team och hade ett intensivt utbyte.

Hur bra den amerikanske stjärnan lyckats kommer fansen snart att kunna uppleva själva. Under arbetsnamnet Elektrikhana ska Ken Block och hans team producera nästa video i den berömda Gymkhana-serien, denna gång med S1 Hoonitron. "Samarbetet med Audi är ett mycket speciellt partnerskap för mig. Varumärket och passionen för motorsporten motiverade mig att börja med rally, säger Ken Block. Att Audi nu tagit fram denna bil för mig och mitt team, och är en del av vårt nästa projekt är en dröm som blivit sann. Hoonitron skriver nästa kapitel i vår historia och tar vår Gymkhana-story in i framtiden."

En framtidsberättelse som alla på Audi också ser fram emot: ’’Att veta att vi utvecklat en bil för en video med Ken Block som miljontals människor runt om i världen kommer att se, gav vårt team extra motivation, säger Marc Lichte. "Ny inspiration är också oerhört viktig för vårt dagliga arbete. Utvecklingen av denna bil kommer att stärka oss, och göra att vi tar oss an framtida projekt med ett ännu mer öppet och progressivt tänkesätt."

Ken Block och eldrivna Audi S1 Hoonitron
Ken Block’s Audi S1 Hoonitron och Audi Sport quattro S1
Ken Block’s Audi S1 Hoonitron och Audi Sport quattro S1
Audi Sport quattro S1

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS Q e-tron i mål i Dakarrallyt. Framgångsrik start på en ny elektrifierad era.14.1.2022 19:12:43 CET | Pressmeddelande

Audis mest komplexa tävlingsbil någonsin klarade elddopet i Dakarrallyt. Alla tre Audi RS Q e-tron bemästrade världens tuffaste terrängrally vid debuten i Saudiarabien. Totalt kördes ca 2400 mil i öken – nästan tre gånger så långt som de 870 mil som hann testköras innan rallyt. Mattias Ekström/Emil Bergkvist slutade på en niondeplats i Jeddah och blev Audis bästa förarteam i en krävande upplaga av ökenklassikern. Med införandet av elektrifiering har Audi inlett en ny era inom terrängrally.

Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar12.1.2022 10:40:19 CET | Pressmeddelande

Trots den globala bristen på halvledare håller Audi ett högt tempo på vägen mot hållbar premiummobilitet. Under 2021 ökade leveranserna av helt eldrivna bilar med hela 57,5 procent jämfört med året innan. Audi mer än fördubblade dessutom sin produktportfölj med elbilar under det gångna året. Trots den utmanande situationen levererade Audi nästan samma totalvolym som året innan. 2021 registrerades 1.680.512 bilar, vilket var 0,7% färre än 2020. I USA överträffades fjolårsresultatet med 5 procent.

Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.9.1.2022 11:36:14 CET | Pressmeddelande

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era30.12.2021 18:06:30 CET | Pressmeddelande

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.

Världspremiär för Audi charging hub - ett unikt snabbladdningskoncept för städer17.12.2021 17:32:35 CET | Pressmeddelande

I takt med att antalet eldrivna bilar ökar, ökar även kraven på laddinfrastruktur. Audi öppnar nu sitt första laddningscenter i Nürnberg med ett koncept som är unikt i sitt slag. Den 23 december är det premiär för Audi charging hub. Den moderna snabbladdningsstationen med bokningsbara platser riktar sig bl.a. till elbilsägare som inte har möjlighet att ladda hemma. Dessutom är Audi charging hub tänkt att avlasta vid framtida efterfrågetoppar vid laddning i stadsmiljö. Ett loungeområde ger dessutom en förstklassig laddningsupplevelse.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet17.12.2021 13:03:58 CET | Pressmeddelande

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.