Hård kritik riktas mot byggbranschen

Byggbranschen kritiseras för att inte effektiviseras i samma takt som andra branscher och får kritik för att vara för ineffektiv. ”Det finns problem i den här branschen och det har diskuterats i åtminstone femtio år”, säger HANS LIND, professor i fastighetsekonomi, till EFN Ekonomikanalen.
Byggprojekt. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Problemet med byggbranschen ligger inte hos de som arbetar inom byggbranschen utan är ett strukturenproblem.

”Det är jättemånga kompetenta människor som går till jobbet varje dag och vill göra ett bra jobb, men där vi som bransch ändå inte lyckas” säger Mikael Anjou, fd vice koncernchef på Einar Mattsson.

En anledning kan vara att det saknas omvandlingstryck utifrån. Många uppdrag och kunder kommer från offentlig sektor, vilket inte driver på förändring i den utsträckning som branschen behöver.

”Jag tror att det är absolut nödvändigt att vi förändras. Vi behöver minska slöseriet och bli mer effektiva”, säger Anna Forsberg, distriktschef Affär på Skanska Sverige.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.