Helena Markstedt ny Public Affairs-ansvarig på Arla från Näringsdepartementet

Helena Markstedt tillträder tjänsten som Public Affairs-ansvarig för Arla Sverige den 1 februari, en roll som är helt ny i organisationen.

Helena Markstedt

Helena kommer närmast från Regeringskansliet där hon senast varit statssekreterare i Näringsdepartementet. Innan dess arbetade hon i statsministerns stab, bland annat som biträdande stabschef och planeringschef. Helena har tidigare även varit generalsekreterare för produktmärkningen Fairtrade i Sverige.

"Det är med stor glädje och entusiasm jag välkomnar Helena till oss på Arla. Med sin samlade erfarenhet och kompentens blir Helena central för att bygga, driva och utveckla strategiskt viktiga kontaktytor såväl på den politiska arenan som mot branschorganisationen för att skapa förutsättningar för Sveriges bönder att öka tillväxten av en långsiktig och hållbar mjölkproduktion", säger Caroline Starck, kommunikationsdirektör Arla Sverige.

”Jag ser fram emot att arbeta med att utveckla Arlas strategiska samhällsarbete. Att svenska bönder och mejerier har goda förutsättningar för en hållbar mjölkproduktion är avgörande för klimat och biologisk mångfald, för en levande landsbygd och för att möta konsumenternas efterfrågan på svenskproducerade livsmedel som är naturliga och hälsosamma", säger Helena Markstedt.

Helena kommer att ingå i kommunikationsavdelningen och rapportera till Caroline Starck.

Helena Markstedt

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Efter regeringens biogasbesked: Arla och Gasum utökar samarbetet21.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter regeringens besked om att långsiktigt stödja biogasproduktionen i Sverige utökar nu Arla och Gasum sitt samarbete som ska säkerställa tillgången till biogas och biogödsel. Målsättningen är att kraftigt öka möjligheten för Arlabönder att leverera gödsel som Gasum ska använda för produktion av biogas och biogödsel. Det gör att tillgången till biogas för tunga transporter kommer förbättras.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.

Arlas jättesatsning i Götene – investerar 300 miljoner i ekoproduktionen3.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arla fortsätter att framtidssäkra mejeriet i Götene och investerar ytterligare 300 miljoner kronor i mejeriet, detta utöver de 95 miljoner kronor som redan beslutats under 2021. Investeringarna innebär att mejeriets kapacitet för hantering av ekomjölk fördubblas och bidrar till att Arla kan utöka det ekologiska sortimentet, samtidigt som modernare system säkrar produktionen.

Arlas ekologiska sortiment firar 30 år – bjuder in till webbinar om det ekologiska värdet1.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att fira att Arlas ekologiska sortiment fyller 30 år bjuder Arla tillsammans med forskare och representanter från olika företag och organisationer in till ett webbinar om det ekologiska värdet. Vad säger forskningen och miljörörelsen? Hur ser livsmedelsindustrins engagemang ut i Sverige? Hur och varför bör politiken sätta upp målsättningar och krav för att främja ekologiskt?