Helena Markstedt ny Public Affairs-ansvarig på Arla från Näringsdepartementet
Helena Markstedt tillträder tjänsten som Public Affairs-ansvarig för Arla Sverige den 1 februari, en roll som är helt ny i organisationen.

Helena kommer närmast från Regeringskansliet där hon senast varit statssekreterare i Näringsdepartementet. Innan dess arbetade hon i statsministerns stab, bland annat som biträdande stabschef och planeringschef. Helena har tidigare även varit generalsekreterare för produktmärkningen Fairtrade i Sverige.
"Det är med stor glädje och entusiasm jag välkomnar Helena till oss på Arla. Med sin samlade erfarenhet och kompentens blir Helena central för att bygga, driva och utveckla strategiskt viktiga kontaktytor såväl på den politiska arenan som mot branschorganisationen för att skapa förutsättningar för Sveriges bönder att öka tillväxten av en långsiktig och hållbar mjölkproduktion", säger Caroline Starck, kommunikationsdirektör Arla Sverige.
”Jag ser fram emot att arbeta med att utveckla Arlas strategiska samhällsarbete. Att svenska bönder och mejerier har goda förutsättningar för en hållbar mjölkproduktion är avgörande för klimat och biologisk mångfald, för en levande landsbygd och för att möta konsumenternas efterfrågan på svenskproducerade livsmedel som är naturliga och hälsosamma", säger Helena Markstedt.
Helena kommer att ingå i kommunikationsavdelningen och rapportera till Caroline Starck.
Nyckelord
Kontakter
Erik BratthallPresschef Arla Sverige
070-88 44 290 (pressjour)
Bilder

Om
Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Arla peppar barn och unga till mer rörelse2.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett nytt samarbete mellan Arla och Generation Pep ska barn och unga inspireras till mer rörelse i vardagen. Under mars månad beräknas 4,2 miljoner personer att nås av tips på roliga aktiviteter på mjölkbaksidorna.
Yoggi flyttar ut ur kylskåpet för att sätta färg på hem och hus1.3.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande
I år fyller Yoggi 50 år, något som firas med en unik samarbetskollektion framtagen av Yoggi och Nordsjö. Med kollektionen vill Yoggi och Nordsjö, två varumärken som båda är mångåriga och omtyckta inslag i våra hem, uppmuntra till att våga tänka nytt och leva ut våra mest färgstarka färgdrömmar.
Arla Foods globala CSR-rapport1.3.2021 10:27:18 CET | Pressmeddelande
Idag har Arla Foods publicerat 2020 Corporate Responsibility Report.
264 miljoner euro till Arlabönderna25.2.2021 12:21:38 CET | Pressmeddelande
På Arlas representantskapsmöte röstade ledamöterna på onsdagen ja till styrelsens förslag om en efterlikvid på 17,6 öre per kilo mjölk till alla Arlabönder. Det betyder att 264 miljoner euro går till Arlas ägare, mjölkbönderna, som efterlikvid, ränta och individuell konsolidering.
Arla lanserar ny Mini-yoghurt23.2.2021 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu gör en efterlängtad nyhet entré i yoghurt-hyllan när Arla släpper en naturell mini-yoghurt med låg fetthalt 0,1 %, som inte kompromissar med vare sig smak eller krämig konsistens. Mini-yoghurten kommer lagom till vårens intåg och passar utmärkt både till mellanmålet och frukosten. Perfekt när man är sugen på något gott!
Arla lanserar Laktosfri Yoghurt i större förpackning22.2.2021 16:36:06 CET | Pressmeddelande
Nu blir det mer av det goda! Arla lanserar sin laktosfria yoghurt i en större 1,5 liters förpackning. Den milda och krämiga yoghurten kommer i smakerna vanilj och naturell. Den nya förpackningen lanseras under tidig vår med ny design och passar perfekt för de som inte kan få nog av den krämiga yoghurten.
Mjölk inte bara till bords - många tar en stärkande slurk direkt ur paketet18.2.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Var femte svensk dricker mjölk direkt ur paketet, sex procent gör det i smyg. Män i dubbelt så stor utsträckning som kvinnor. För mjölken i sig är det inga större problem, men man bör undvika att ta en slurk ur paketet om det finns risk att man bär på smitta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum