Helikopterbesiktning av elledningar i Katrineholm

Nästa vecka, 12-16 oktober, genomför Tekniska verken en besiktning av elledningar med lågflygande helikopter. Högspänningsledningarna i hela Katrineholms kommun kommer att undersökas.

Besiktningen genomförs för att säkerställa elleverans och driftsäkerhet. Vid hård vind finns det risk för att träd eller grenar hamnar på elledningarna, vilket kan orsaka strömavbrott, därför görs alltid besiktningar med helikopter för att upptäcka eventuella skador.

Helikoptern flyger så lågt som möjligt för att elledningarna ska kunna granskas visuellt. Rotorljuden kan då stressa djur som kan behöva tas in medan besiktningen pågår.

Besiktningen omfattar högspänningsnätet i Katrineholms kommun som ägs av Tekniska verken.

Jörgen Pettersson, uppdragsledare, Tekniska verken Nät Linköping och Katrineholm,
jorgen.pettersson@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Överbliven fallfrukt blir biogas och biogödsel15.10.2020 10:57:48 CESTPressmeddelande

Frossa i paj, mos och kräm. Eller lämna fallfrukten till ett lokalt musteri som gör saft, must och sylt av den. Eller varför inte låta vänner och bekanta plocka den överblivna frukten? Eller ställ ut en korg med äpplen och päron till de som inte har en egen trädgård. För i första hand ska frukten så klart ätas. Men om det ändå blir fallfrukt över, eller om frukten har blivit dålig, så går det bra att lämna den till Tekniska verkens återvinningscentraler i Linköping. Där tas den omhand för att sedan bli biogas och biogödsel.