Helsingborgsprofil tar plats i nationell djurförsökskommitté

I varje medlemsland i EU ska det finns en nationell kommitté för skydd av djur som används i djurförsök. I den svenska kommittén ingår sedan i februari Djurens Rätts vice ordförande Sofia Kamlund från Helsingborg.

Den svenska nationella kommittén för skydd av djur som används i djurförsök ligger hos Jordbruksverket och har funnits sedan år 2013. Kommittén är resultatet av ett EU-direktiv som handlar om att ersätta djurförsök i unionen. Kommitténs uppdrag är bland annat att ge råd och stöd när det gäller försöksdjur och den etiska prövningen av djurförsök.

Den 3 februari i år tillsattes en ny kommitté med nya ledamöter av Jordbruksverket, och i den nya kommittén ingår numera Djurens Rätts vice ordförande Sofia Kamlund, hemmahörande i Helsingborg.

– Det är väldigt spännande att nu få komma in i nationella kommittén. 3R-centrat har både kommit igång och fått förlängd finansiering, så jag ser fram emot att vara en del i Sveriges samordnade 3R-arbete där vi på sikt kan fasa ut alla plågsamma djurförsök, säger Sofia Kamlund.

Kommittén ska bland annat verka för att utvecklingen inom djurförsöksverksamheten sker i enlighet med de 3 R:en: att ersätta djurförsök med andra metoder (replace), att minska antalet djur (reduce) och att förfina, i betydelsen minska lidandet (refine).

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Djurens Rätt i gemensamt EU-upprop: Förbjud vilda djur på cirkus3.3.2021 13:00:00 CETPressmeddelande

I samband med Världsdagen för natur- och djurliv (World Wildlife Day) lanseras idag en gemensam EU-kampanj för att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. En ny opinionsundersökning visar att 68 procent av européerna vill se ett sådant förbud. Bakom kampanjen står Djurens Rätt tillsammans med Eurogroup for Animals – en sammanslutning av ett 70-tal djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa.

Hur ser djurvälfärden ut hos matkasseföretagen?20.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

I en ny rapport av Djurens Rätt rankas matkasseföretagens hållbarhetsarbete utifrån djurvälfärd med fokus på kycklingar, detta då 94 % av alla djur som används som livsmedel är just kycklingar. Tillsammans med Hello Fresh, Marley Spoon, Veckansmiddag och Årstiderna hamnar Matkomfort i toppen av rankingen i företag som tar ansvar. Marknadsledande Linas matkasse och sju andra företag hamnar i botten.