Helsingborgsprofil tar plats i nationell djurförsökskommitté

I varje medlemsland i EU ska det finns en nationell kommitté för skydd av djur som används i djurförsök. I den svenska kommittén ingår sedan i februari Djurens Rätts vice ordförande Sofia Kamlund från Helsingborg.

Den svenska nationella kommittén för skydd av djur som används i djurförsök ligger hos Jordbruksverket och har funnits sedan år 2013. Kommittén är resultatet av ett EU-direktiv som handlar om att ersätta djurförsök i unionen. Kommitténs uppdrag är bland annat att ge råd och stöd när det gäller försöksdjur och den etiska prövningen av djurförsök.

Den 3 februari i år tillsattes en ny kommitté med nya ledamöter av Jordbruksverket, och i den nya kommittén ingår numera Djurens Rätts vice ordförande Sofia Kamlund, hemmahörande i Helsingborg.

– Det är väldigt spännande att nu få komma in i nationella kommittén. 3R-centrat har både kommit igång och fått förlängd finansiering, så jag ser fram emot att vara en del i Sveriges samordnade 3R-arbete där vi på sikt kan fasa ut alla plågsamma djurförsök, säger Sofia Kamlund.

Kommittén ska bland annat verka för att utvecklingen inom djurförsöksverksamheten sker i enlighet med de 3 R:en: att ersätta djurförsök med andra metoder (replace), att minska antalet djur (reduce) och att förfina, i betydelsen minska lidandet (refine).

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Ny rapport från Djurens Rätt granskar företagen bakom färdigrätterna – vilka tar ansvar för kycklingarna?28.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt granskar vilka livsmedelsföretag som väljer att ta mer ansvar för de djur som är flest och har det sämst, nämligen kycklingarna. Idag släpps den andra i raden av företagsrapporter och fokus riktas denna gång mot olika märken av färdigrätter. I rapporten framgår det att Dafgårds och Picard hamnar i topp vad gäller djurvälfärd, då de båda valt att jobba med European Chicken Commitment. Carolines Kök, Gooh!, och Pure hamnar däremot i botten.

Nu är alla Sveriges livsmedelskedjor buräggsfria!27.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under lång tid arbetat för att burägg ska bli historia. För 13 år sedan inledde organisationen en dialog med ICA om att slopa buräggen. Då levde mer än 2 miljoner hönor inom den svenska äggindustrin i burar. Sedan dess har mycket hänt och när ICA nu tar avstånd från burägg, är alla övriga svenska livsmedelskedjor buräggsfria. Nu vill Djurens Rätt att regeringen inför ett förbud mot att hålla hönor i burar och på så vis uppfylla djurskyddslagens skrivningar om djurs rätt till naturligt beteende.