Herrlandslagets trupp till EM-kvalbubblan uttagen

Förbundskapten Hugo Lopez har tagit ut den trupp som ska in i EM-kvalbubblan i Istanbul. 15 spelare samlas 23 november i Turkiet för att ta ytterligare ett kliv mot Basket-EM 2022.

Precis som för damlandslaget kommer herrlandslagets kommande EM-kvalmatcher att spelas i coronasäkra bubblor. För ett landslag som senast i februari besegrade Turkiet inför rekordpublik i Globen, blir det en annorlunda utmaning. Hemmamatchen mot Kroatien 29 november var räknat att bli en ny publikfest - nu spelas den istället inför tomma läktare på neutral plan.

- Vinsten mot Turkiet i Globen levde vi länge på, och man unnade den här gruppen det så innerligt. Men nu är det nya tag, nya vinster behövs och vi tror på detta, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo.

Stommen i truppen av 15 kallade spelarna består till stor de av truppen som var med i EM-kvalmatcherna i februari, men med en överraskning och ett par "comebacks" som undantag. Anes Zekovic, Jämtland Basket - som tidigare deltagit på Framtidslandslagsläger och sommarläger med herrlandslaget - blir nu kallad till ett EM-kvalfönster för första gången.

- Anes Zekovic får sitt elddop i skarpt läge, och är ett exempel för alla spelare därute i Sverige. Anes har aldrig spelat ett Ungdoms-EM, men har vågat tro ändå, fortsatt träna. Nu kommer belöningen för jobbet. Anes är en debutant i ordets rätta bemärkelse, men är där för att tävla om en plats, berömmer Joulamo.

Kul är också att Simon Birgander är tillbaka i herrlandslaget, efter en säsongsstart där han imponerat stort både i spanska ligan och i EuroCup.
- Det var ett tag sen vi fick förmånen att se Simon Birgander i blågult, han har haft skadeproblem. Men den Simon vi nu ska få se är en Helsingborgare i högform, säger Joulamo.

EM-kvalbubblan
För att kunna skapa och genomföra coronsäkra bubblor runtom i Europa har Internationella Basketbollförbundet, FIBA, tagit fram ett protokoll. Här är några av punkterna som herrlandslaget måste följa:

- Varje land får resa med max 25 personer (spelare och ledare) till arrangörsorten.
- Varje landslag ska ha med sig en utsedd "Biosecurity Compliance Officer", som ser till att FIBA:s smittskyddsprotokoll följs.
- De sista 10 dagarna innan avresa ska alla hålla sig i "relativ isolering" i hemmet. Spelare får dock åka till träningar och matcher i sina klubblag, men undvika kontakt med personer utanför laget.
- Innan avresa ska alla ta minst två PCR-test med negativa provsvar för att få åka till bubblan.
- På plats spenderas all tid på hotellet, förutom träningar och match då truppen och ledarstaben slussas med buss till arenan.

Det blir alltså inget inledande träningsläger i Sverige, utan alla spelare åker från sina respektive klubblagsorter runtom i Europa och Sverige direkt till Istanbul.

Följande spelare är kallade till EM-kvalfönstret 23 - 30 november 2020

Namn Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2020-2021
Denzel Andersson 1996 203 Forward 2 KFUM Hudik Varese (ITA)
Charles Barton Jr. 1992 193 Guard  10 Högsbo Basket  Jämtland Basket
Simon Birgander 1997  210  Center  Helsingborg BBK  Joventut (SPA)
Tobias Borg  1993  184  Guard  42  Södertälje BBK  Real Betis (SPA)
Christopher Czerapowicz  1991  199  Forward  21  Kvarnby BBK  Obradoiro (SPA)
Carl Engström 1991 216 Center 44 KFUM Ystad -
Adam Ramstedt 1995 210 Forward  15 Södertälje BBK Norrköping Dolphins
Ludvig Håkanson  1996  187  Guard  42  Alvik Basket  Bilbao (SPA)
Alexander Lindqvist 1991 205 Forward 54 Täby Basket Stjarnan (ISL)
Johan Löfberg 1995 200 Forward 10 Högsbo Basket Vichy (FRA)
William Magarity 1993 210 Center 3 Norrköping BF Gipuzkoa (SPA)
Thomas Massamba 1985 185 Guard 120 KFUM Linköping Phoenix Brussels (BEL)
Melwin Pantzar 2000 190 Guard 3 Sigtuna BBK Valladolid (SPA)
Nicholas Spires 1994 210 Center 33 Tumba Basket Real Betis (SPA)
Anes Zekovic 1995 198 Guard - KFUM Uppsala Jämtland Basket

Reserver (i bokstavsordning): Niklas Larsson, Köping Stars, Jonathan Person, Craiova (RUM), Adam Rönnqvist, BC Luleå.

Kommande schema:
23 november: Resdag till Istanbul, Turkiet
23-29 november: Träningsläger och EM-kvalmatcher
27 november: EM-kvalmatch Nederländerna-Sverige, 14.00 (svensk tid)
29 november: EM-kvalmatch Sverige-Kroatien, 18.00 (svensk tid)

Information om möjlighet till presskonferenser, intervjuer och bilder från bubblan i Istanbul kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Media i EM-kvalbubblan
Det finns möjlighet för mediarepresentanter att ackreditera sig och vara på plats under EM-kvalmatcherna i Istanbul. Media kommer precis som landslagen att behöva ta hänsyn till em mängd restriktioner och protokoll gällande smittspridning, kontakt med spelare innan under och efter matcher, och vart media får befinna sig i arenan.

Ackreditering sker via FIBA Media Portal. Det går antingen att ackreditera sig för mediabevakning på plats, eller bevakning på distans. Genom att ackreditera sig kommer man få möjlighet att ställa frågor via en dedikerad WhatsApp-grupp till spelare och ledare i Miex Done och på presskonferensen efter matchen.

Ackreditera er här (FIBA Media Portal) >>>

Förutsättningar EM-kval
Sverige spelar i Grupp D i EM-kvalet, där slutmålet är Basket-EM 2022. EM-kvalet består av 8 grupper med 4 lag i varje grupp, där de tre högst placerade lagen i varje grupp kvalificerar sig till Basket-EM.
EM-kvalet spelas under tre fönster; november 2019, november 2020 och februari 2021.

Sverige är trea i gruppen med en vinst och en förlust. Fyra matcher återstår, 27 november Nederländerna-Sverige, 29 november Sverige-Kroatien, 19 februari 2021 Turkiet-Sverige (b), 22 februari 2021 Sverige-Holland (h).

Besöksadress Trålgränd 2