Hög kompetens får företag att välja Sverige för forskning och innovation

Tillgången på kompetens – att det finns välutbildad arbetskraft – är främsta fördelen för företag att bedriva forskning och innovation i Sverige. Samtidigt har vi bästa konjunkturläget på fem år. Det visar Sveriges Ingenjörers nya innovations- och konjunkturrapport.

– Den ekonomiska utvecklingen för landets tekniktäta företag är nu rekordstark – bästa konjunkturläget på fem år, säger Staffan Bjurulf, näringspolitisk expert på Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer har frågat sina lokala representanter på 645 företag i det svenska näringslivet. På 85 procent av företagen uppges att den ekonomiska situationen är tillfredställande eller god. Bäst går det för Svenska Teknik- och Designföretagen inom tjänstesektorn där 90 procent anger ett gott konjunkturläge. På industrisidan går Skogsindustrin bäst, 88 procent.

– Läget bedöms också bli ännu bättre kommande halvår. Bara 7 procent tror på sämre tider, framhåller Staffan Bjurulf.

Rapporten visar även varför företag väljer att bedriva forskning och innovation (FoI) i Sverige.

– Fördelarna är främst den höga kompetensen, förmågan till förnyelse och vanan vid att samarbeta, säger Staffan Bjurulf.

Företagens ranking av faktorer för FoI i Sverige
1. Kompetensen
 (82 %) – att det finns välutbildad arbetskraft.
2. Samarbeten (53 %) – närvaron av etablerade nätverk och samverkanskultur, vana vid samarbete över gränser och i team.
3. Ekonomiska faktorer (35 %) – möjligheter till finansiering samt kostnadseffektivitet i verksamheten.
4. Nationella motiv (27 %) – vilja att gynna svenskt näringsliv och samhälle.

– Samtidigt uppger 37 procent att det största hindret är svårigheter att rekrytera den kompetenta arbetskraft som finns. Konkurrensen är alltså hård, kommenterar Staffan Bjurulf.

08 - 613 80 00http://www.sverigesingenjorer.se

högskoleutbildade ingenjörer. Det är med sina 150 000 medlemmar det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se
även http://www.sverigesingenjorer.se/

Abonnera på våra pressmeddelanden.