”Hörselvård att lita på” i fokus för nyvald förbundsstyrelse

– Tillsammans ska vi se till att Sveriges hörselskadade får bättre villkor i arbetslivet och en hörselvård att lita på. Det säger Mattias Lundekvam, 41, som på lördagen blev enhälligt omvald som förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).

Mattias Lundekvam, HRFs förbundsordförande. Foto: Peter Knutson

Mattias Lundekvam omvaldes för en fyraårsperiod av hörselskadades digitala kongress, som pågår just nu, 28–30 maj.

– Vårt engagemang för ett hörselsmart samhälle har fått ny kraft den här helgen, säger Mattias Lundekvam.

Hög kvalitet i hela landet

– Nu ska vi intensifiera arbetet för en hörselvård att lita på – utan orättvisor, lurendrejeri och straffavgifter. En hörselvård av hög kvalitet, i hela landet, för Sveriges 1,5 miljoner hörselskadade.

– En enig kongress vill också se bättre villkor för hörselskadade i arbetslivet. Vi kan inte acceptera att hörselskadade drivs in i sjukskrivning för att de inte får arbets­hjälpmedel och rehabilitering. Vi måste få ett hållbart, hörselsmart arbetsliv.

Ny förbundsstyrelse

På lördagen valdes även följande till HRFs nya förbundsstyrelse: vice förbunds­ordförande Eva Blomquist, Farsta; vice förbundsordförande Ulf Olsson, Stockholm; Jonas Sahlberg, förbundskassör, Sollentuna; Sune Wadenheim, Malmö; Agneta Österman-Lindquist, Möja; Susanna Ahlström, Linköping; Susanne Mattes Gärtner, Rälta; Eivor Johansson, Göteborg; Stig-Axel Nilsson, Bredbyn; Marie-Louise Andersson, Lund.

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är Sveriges största organisation för hörselskadade. HRF-kongressen pågår den 28–30 maj och sänds live på hrf.se/kongress2021

För mer information:
Ingvild Falkenhaug, kommunikationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se

Mattias Lundekvam, HRFs förbundsordförande. Foto: Peter Knutson

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största intresseorganisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där Sveriges 1,5 miljoner hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer på hrf.se