Hur påverkas ishockeyn av de lokala allmänna Corona råden i vår region?

De skärpta allmänna Corona råden som kom för ett par veckor sedan har väckt många frågor och för att reda ut vad som gäller genomförs just nu många informationsinsatser inom idrotten. I morgon, torsdag 19 november bjuder Svenska Ishockeyförbundet, och RF-SISU-distrikten Örebro län, Västmanland och Östergötland, in till en digital träff för att informera om hur ishockeyn bör förhålla sig till de lokala allmänna råden.

Medverkar gör Anders Wahlström, ansvarig för barn och ungdomsverksamheten på Svenska ishockeyförbundet och Kristin Lönnqvist distriktsidrottschef för RF-SISU Östergötland.

- Det är Svenska ishockeyförbundet som initierat till den här träffen, vilket är något som vi varmt välkomnar, då det är specialidrottsförbunden i första hand som ska leda sina föreningar i det här arbetet då de kan utmaningarna för den specifika idrotten bäst. RF-SISU-distriktens roll är att ge råd och stötta på de sätt som efterfrågas, säger Kristin Lönnqvist, distriktsidrottschef RF-SISU Östergötland.

RF-SISU distrikten har sedan de lokala allmänna råden införts haft återkommande informationsträffar med idrottsföreningar för att räta ut frågetecken som uppstår kring olika situationer. Här har också föreningarna sinsemellan hittat stöd och lösningar hos varandra. Det har varit givande samtal som lett till konstruktiva lösningar.

- Det här är ju en situation som vi aldrig befunnit oss i tidigare, så att lösa utmaningar tillsammans är en stor och viktig del i det här anpassningsarbetet som behöver göras, säger Kristin Lönnqvist.

Och det är i informationsbehovet som ishockeyförbundets initiativ till det digitala informationsmötet grundar sig.

- Som vi alla vet är det inte alltid enkelt att översätta Regeringens och FHM råd och restriktioner till sin egen verksamhet och det blir också gärna egna tolkningar. För att underlätta för våra föreningar att hantera den här situationen såg vi ett behov av att förtydliga vad som gäller för just ishockeyn, säger Anders Wahlström, ansvarig för barn-och ungdomsverksamheten på Svenska Ishockeyförbundet.

Vid frågor

Kontakta

Kristin Lönnqvist 010-4765025

RF-SISU Östergötland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.