Hur ser djurvälfärden ut hos matkasseföretagen?

I en ny rapport av Djurens Rätt rankas matkasseföretagens hållbarhetsarbete utifrån djurvälfärd med fokus på kycklingar, detta då 94 % av alla djur som används som livsmedel är just kycklingar. Tillsammans med Hello Fresh, Marley Spoon, Veckansmiddag och Årstiderna hamnar Matkomfort i toppen av rankingen i företag som tar ansvar. Marknadsledande Linas matkasse och sju andra företag hamnar i botten.
Shutterstock - szefei

E-handel med digitala matkassar har ökat markant under de senaste åren. Enligt Postnords senaste e-barometer ökade e-handeln med 25 % i augusti 2020 jämfört med augusti 2019. Matkassar tillhör en grupp företag som ofta profilerar sig med höga standarder på sina produkter för att motivera den högre kostnaden det innebär att beställa hem en kasse. Men hur ligger de till när det kommer till att ta mer ansvar för djurvälfärden i produktionsledet? I Djurens Rätts rapport rankas matkasseföretagen på den svenska marknaden utifrån hur de svarar upp mot kriterier om kycklingvälfärd som finns angivna inom ramen för European Chicken Commitment (ECC).

- Matkasseföretagen har växt kraftigt under pandemin och då växer också kraven på att de tar ett större ansvar för hur djurvälfärden ser ut i produktionen av det kycklingkött de köper in. 8 av 10 konsumenter ställer krav på att kycklingar ska få möjlighet till utevistelse, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Över 200 företag har valt att jobba med ECC och dessa beslut ställer nya minimikrav på kycklingbranschen. I rapporten går det att läsa om ett flertal matkasseföretag som har valt att ta mer ansvar för kycklingarna - men tyvärr är det långt ifrån alla. Av de 13 granskade matkassarna har endast 5 valt att arbeta med kriterierna för ECC och bland de hittar vi globala jättarna Hello Fresh och Marley Spoon. Andra svenska matkassar som hamnar i toppen av rankingen är Veckansmiddag och Årstiderna. För Henrik Isaksson som är grundare av Matkomfort så är djurvälfärd och hållbarhet prioriterade frågor. Det har med andra ord inte varit någon tvekan kring hur de ställer sig till ECC.

- Det känns väldigt bra att vi på Matkomfort kan att ligga i framkant och fortsätta att driva branschen med matkassar framåt. Att arbeta med ECC är ett naturligt steg för oss, säger Henrik Isaksson, kock och grundare av Matkomfort.

Mest häpnadsväckande är att Linas Matkasse, som också är Sveriges största matkasse, fortfarande inte har några krav på bättre djurvälfärd för kycklingarna och att de hittills inte visat intresse till att utveckla djurskyddsarbetet. Detsamma gäller även flera andra svenska matkassar. Bland de matkassar som ännu inte arbetar med ECC finns till och med några som försöker profilerar sig som djurvänliga och hållbara alternativ.

- Det är bekymrande att Sveriges största matkasse Linas Matkasse inte tar sitt ansvar i frågan men däremot positivt att de globala jättarna visar vägen. Vi vet att svenska konsumenter efterfrågar bättre djurvälfärd och hoppas att fler matkassar börjar lyssna på konsumenternas önskemål, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

En intressant observation är att de globala företagen som finns i Sverige alltså har hårdare kriterier för kycklingarnas välfärd än merparten av de svenska företagen.

Klicka här för att komma till rapporten!

Shutterstock - szefei

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.