Hur viktig är industrin för Västerbottens län?

Västerbottens län har en lång tradition av företagsamma industriföretag, företag som är basen för vårt välstånd och vår välfärd. Men hur viktig är egentligen industrin för länet idag? Och hur ser framtidsutsikterna ut? Välkommen till ett spännande möte där helt nya data och beräkningar om Västerbottens län presenteras.

Den 11 mars bjuder Teknikföretagen och Centrum för regionalvetenskap [Cerum] vid Umeå universitet in dig till ett samtal om industrins framtid i Västerbottens län. Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall inleder med att dela med sig av en färsk rapport om industrins betydelse för länet.

Presentationen följs av ett samtal med forskare Fredrik Olsson-Spjut vid Umeå universitet och ombudsman Per-Erik Johansson från IF Metall och Mats Kinnwall om vad som krävs för att industrin ska ha kraft att utvecklas i Västerbottens län.

Dag: 11 mars
Tid: 11:30-13:15 (vi inleder med lunch – presentationen börjar 12:10)
Plats: Umeå universitet - Sal Triple Helix, Universitetsledningshuset, Umeå

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.