Hur viktig är industrin för Västerbottens län?

Västerbottens län har en lång tradition av företagsamma industriföretag, företag som är basen för vårt välstånd och vår välfärd. Men hur viktig är egentligen industrin för länet idag? Och hur ser framtidsutsikterna ut? Välkommen till ett spännande möte där helt nya data och beräkningar om Västerbottens län presenteras.

Den 11 mars bjuder Teknikföretagen och Centrum för regionalvetenskap [Cerum] vid Umeå universitet in dig till ett samtal om industrins framtid i Västerbottens län. Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall inleder med att dela med sig av en färsk rapport om industrins betydelse för länet.

Presentationen följs av ett samtal med forskare Fredrik Olsson-Spjut vid Umeå universitet och ombudsman Per-Erik Johansson från IF Metall och Mats Kinnwall om vad som krävs för att industrin ska ha kraft att utvecklas i Västerbottens län.

Dag: 11 mars
Tid: 11:30-13:15 (vi inleder med lunch – presentationen börjar 12:10)
Plats: Umeå universitet - Sal Triple Helix, Universitetsledningshuset, Umeå

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Nytt initiativ från Teknikföretagen ska stärka tjejers tekniska självförtroende27.2.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Många kvinnor underskattar sina teknikkunskaper – ett beteende som riskerar smitta av sig på̊ unga flickor, med sämre självförtroende för teknik som följd. Nu jobbar arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen för att öka flickors tekniska självförtroende. Kampanjen #CreateTechfidence ska uppmuntra fler att ta tag i problemet för att säkra teknikindustrins långsiktiga kompetensförsörjning.