Hur viktig är industrin för Västmanland?

Västmanlands län har en lång tradition av företagsamma industriföretag, företag som är basen för vårt välstånd och vår välfärd. Men hur viktig är egentligen industrin för länet idag? Och hur ser framtidsutsikterna ut? Välkommen till ett spännande möte där helt nya data och beräkningar om Västmanlands län presenteras.

Den 11 februari bjuder Teknikföretagen och Mälardalens högskola in dig till ett samtal om industrins framtid i Västmanlands län. Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall inleder med att dela med sig av en färsk rapport om industrins betydelse för länet.

Presentationen följs av ett samtal med professor Jessica Bruch vid Mälardalens högskola och ombudsman Johan Nilsson från IF Metall och Mats Kinnwall om vad som krävs för att industrin ska ha kraft att utvecklas i Västmanlands län.

Dag: Måndag den 11 februari 2019
Tid: 12:00-13:45 (vi inleder med lunch – presentationen börjar 12:40)
Plats: Sal Alfa, hus T, Mälardalens högskola, Högskoleplan 1, Västerås.

Varmt välkommen till ett samtal om Västmanlands läns framtid!

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.