Hushållen lägger mer pengar på morgonpress

Morgontidningarnas läsarintäkter ökar med 3 procent till cirka 1,5 miljarder kronor under tredje kvartalet i år, enligt ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU.

Ökningen beror till stor del på att allt fler hushåll betalar för journalistik i digitala kanaler, som sajter och appar. Morgonpressens läsarintäkter från de digitala tjänsterna växer med 37 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Det är en så starkt tillväxt att den kompenserar de minskande intäkterna från den tryckta tidningen, vilka viker nedåt med 2 procent.

Även om hushållen lägger mer pengar på digitala nyheter så balanserar det inte upp morgonpressens minskande annonsintäkter, vilka sjönk med 24 procent under samma period. Totalt sett minskar morgonpressens intäkter under årets tredje kvartal, relativt motsvarande kvartal 2019.

TU:s statistik över läsarintäkterna bygger på uppgifter från 119 morgontidningar, varav 112 är utgivna landsort och sju i någon av de tre storstäderna. Alla jämförelser är gjorda mellan jämförbara titlar och med motsvarande period förra året.

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU välkomnar stärkt konsumentskydd – men inskränk inte yttrandefriheten14.12.2020 15:03:54 CETPressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) har i dag tagit del av ”Ökat skydd och stärkt reglering på den omreglerade spelmarknaden, SOU 2020:77”, som är slutbetänkandet av den statliga Spelmarknadsutredningen. TU välkomnar ambitioner om stärkt konsumentskydd och förslag om och att stänga ute olicensierat spel från Sverige, men anser att begränsningar av marknadsföring i grundlagsskyddade medier är problematiska.