Hyreshöjningen klar för 2 000 hushåll i Lund

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Lund. Det innebär att hyran för cirka 2 000 hushåll i Lund kommer att höjas med 2 procent från den 1 januari 2020

– Uppgörelsen ligger i nivå med en tvåuppgörelse som det kommunala bolaget tecknade ifjol. Uppgörelsen ligger dock lägre än de kostnadsökningar fastighetsägarna har, säger Carl-Lennart Lagerström, affärschef på Fastighetsägarna Syd.

Enligt Fastighetsägarnas uträkningar har den generella hyresnivån i landet sjunkit i reala termer de senaste åren. Det beror på att hyresnivåernas ökning har varit lägre än inflationen.

– Den årliga hyreshöjningen bör följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Hyresrätten är viktig eftersom den erbjuder människor ett flexibelt boende som inte kräver ett startkapital. Men om det ska finnas ett bra utbud av hyresrätter måste de som förvaltar hyresrätter ges rimliga förutsättningar, säger Carl-Lennart Lagerström.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.