Hyreshöjningen klar för 2 000 hushåll i Lund

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Lund. Det innebär att hyran för cirka 2 000 hushåll i Lund kommer att höjas med 2 procent från den 1 januari 2020

– Uppgörelsen ligger i nivå med en tvåuppgörelse som det kommunala bolaget tecknade ifjol. Uppgörelsen ligger dock lägre än de kostnadsökningar fastighetsägarna har, säger Carl-Lennart Lagerström, affärschef på Fastighetsägarna Syd.

Enligt Fastighetsägarnas uträkningar har den generella hyresnivån i landet sjunkit i reala termer de senaste åren. Det beror på att hyresnivåernas ökning har varit lägre än inflationen.

– Den årliga hyreshöjningen bör följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Hyresrätten är viktig eftersom den erbjuder människor ett flexibelt boende som inte kräver ett startkapital. Men om det ska finnas ett bra utbud av hyresrätter måste de som förvaltar hyresrätter ges rimliga förutsättningar, säger Carl-Lennart Lagerström.

Missad chans att göra investeringsstödet mer socialt träffsäkert19.12.2019 10:53:37 CETPressmeddelande

Regeringen beslutade i dag om förändringar i förordningen om investeringsstöd för byggande av hyresbostäder. Som villkor för stöd ska hyresvärden vika minst 12,5 procent av det antal bostäder som stöd utbetalas för åt unga vuxna eller hushåll i en socialt utsatt situation som behöver en boendeinsats enligt socialtjänstlagen. Kommuner ges möjlighet att själva välja fördelning mellan dessa grupper. Det utgör en förbättring i förhållande till dagens förordning, men regeringen missar en viktig chans att förbättra den sociala bostadspolitiken, menar Fastighetsägarna.

Välkommen utredning om effektivare hyresförhandlingar12.12.2019 12:17:22 CETPressmeddelande

Regeringen offentliggjorde i dag att hovrättsrådet Jan Josefsson får i uppdrag att utreda hur förhandlingarna om de årliga hyresjusteringarna kan göras mer effektiva. Utredaren ska lämna förslag på tidsfrister för förhandlingarna, sanktioner om tidsfrister inte hålls samt föreslå hur en oberoende tvistlösningsmekanism ska se ut. Fastighetsägarna har länge efterlyst de aviserade förändringarna och välkomnar därför regeringens besked i dag.

Inget ramavtal för 2020 års hyresjustering i Stockholm stad10.12.2019 06:30:00 CETPressmeddelande

Hyresgästföreningen anser inte att privata fastighetsägare i Stockholm stad ska få samma hyresjustering som de kommunala bostadsbolagen under 2020. Det innebär att Hyresgästföreningen utnyttjar sitt förhandlingsveto och bryter mot bruksvärdessystemets grundläggande princip om att lägenheter med likartade kvaliteter ska ha ungefär samma hyra, oavsett ägare. Därmed blir det inget ramavtal för huvudstadens privata fastighetsägare.