Hyresuppgörelsen i Stockholm tydliggör behov av tvistelösning

Bostadshyrorna i Stockholms stad höjs med 1,8 procent från den 1 februari 2022. Detta är enligt Fastighetsägarna Stockholm långt under den nivå som motiveras av den ekonomiska utvecklingen med snabbt stigande inkomster och kostnader. Årets förhandlingar visar också att de kommunala bostadsbolagen i praktiken fått en helt hyresnormerande roll.

– Kollektiva förhandlingar måste bygga på jämbördighet mellan de förhandlande parterna, något som inte finns idag. Årets uppgörelse visar tydligt behovet av en oberoende tvistlösning, säger Oskar Öholm, vd, Fastighetsägarna Stockholm.

Frånvaron av en fungerande tvistelösning har konsekvent lett till att den årliga justeringen av bruksvärdeshyrorna har släpat efter den ekonomiska utvecklingen.

– Detta är inte ekonomiskt hållbart och hotar hyresrätten som boendeform. Jag har svårt att tänka mig att det var lagstiftarens mening att låta en part mer eller mindre oinskränkt avgöra hyresutvecklingen och i praktiken ha ett veto i förhandlingarna, säger Nathalie Brard, förhandlingschef, Fastighetsägarna Stockholm.

De kommunala bostadsbolagen gjorde i måndags upp om 1,8 procent, vilket får stora konsekvenser också för stadens privata hyresvärdar.

– I praktiken är vi tillbaka i ett läge där de kommunala bostadsbolagen blir hyresnormerande, trots att nivån ligger långt under vad som är ekonomiskt hållbart. Nu gäller det att den proposition som förbereds om tvistelösning läggs fram och att förslaget genomförs, allt annat vore förödande för hyresrättens långsiktiga ställning på bostadsmarknaden, säger Nathalie Brard.

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande
fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

Bra återhämtning för Södertälje – stadskärnan omsatte 1,4 miljarder kronor18.1.2023 10:51:09 CET | Pressmeddelande

Södertäljes stadskärna omsatte 1,4 miljarder kronor efter att ha ökat sin totala omsättning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021. Hem och fritid är den största branschen i stadskärnan och står för en dryg tredjedel av stadskärnans totala omsättning. Hem och fritid var också den bransch som ökade mest, 6,6 procent. Näst bäst utveckling hade dagligvaruhandeln som ökade sin omsättning med 3,5 procent. Det visar årets Cityindexrapport, som årligen tas fram i samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Hyrorna klara för 18 000 hushåll i Malmö13.1.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Malmö. Här kommer hyrorna att höjas med 5 procent under 2023. I september drog förhandlingarna om 2023 års justering av den allmänna hyresnivån i gång runt omkring i landet. Förhandlingarna skulle baseras på en färsk överenskommelse mellan bostadsmarknadens parter, den så kallade treparten. Enligt överenskommelsen ska förhandlingarna baseras på flerårssnitt avseende utvecklingen av fem faktorer som på olika sätt speglar utvecklingen av den allmänna ekonomin och fastighetsrelaterade kostnader. – Vi har haft ambitionen att följa Trepartsöverenskommelsen, men vi och Hyresgästföreningen har tolkat den på olika sätt och därför är inte denna överenskommelse baserad på Trepartsöverenskommelsen, säger Carl-Lennart Lagerström, vice vd och affärschef, Fastighetsägarna Syd. Den nya hyran gäller från den 1 januari 2023 och berör 18 000 hushåll i Malmö. – Vi välkomnar att det i nästa års förhandling kommer at