Hyrorna i Stockholm behöver höjas med 3,6 procent 2022

Återhämtningen har satt fart på Stockholmsregionens ekonomi och det behöver reflekteras i förhandlingarna om nästa års justering av bostadshyrorna. Under 2021 och 2022 spås ekonomin växa i regionen med 4,7 respektive 3,6 procent, vilket är mer än landet som helhet. Därför bör bostadshyrorna i huvudstaden höjas med 3,6 procent under 2022, menar Fastighetsägarna Stockholm.

Foto: Roland Magnusson

- Vi kan konstatera att hyrorna i regionen under lång tid har utvecklats sämre än både kostnader och inkomster. Det är inte långsiktigt hållbart. Vill vi säkra hyresrätten som boendeform måste den ekonomiska utvecklingen i samhället återspeglas även i hyresutvecklingen, säger Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm.

Drygt 80 procent av Sveriges vuxna befolkning har nu fått minst en spruta mot covid-19 och besökssiffror, flöden och omsättningen ökar. Detta har mycket stor betydelse för Stockholm med sin stora tjänstesektor. Även bostadsmarknaden spelar en viktig roll för återhämtningen både på kort och lång sikt. Ska ekonomin kunna fortsätta växa måste arbetsmarknaden fungera och fler arbetstillfällen skapas på orter där företagen utvecklas. Det krävs ett större och bredare utbud av bostäder, inte minst hyresrätter, på dessa platser.

-  Att tillväxten åter tar fart i Stockholm är mycket positivt, inte bara för huvudstadsregionen utan även för övriga Sverige. Att ge regionens hyresrätter rätt förutsättningar har därför betydelse för landet som helhet. Baserat på de positiva ekonomiska utsikterna för regionen bedömer vi att hyrorna i huvudstaden därför borde höjas med 3,6 procent under 2022, säger Nathalie Brard, förhandlingschef Fastighetsägarna Stockholm.

Foto: Roland Magnusson

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande
fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

Välkomnar att Eons medlemskap i Prisdialogen inte förnyas25.11.2022 11:40:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd välkomnar Prisdialogens beslut att inte bevilja Eon nytt medlemskap i Prisdialogen för Malmö och Burlöv avseende 2023. Beslutet att inte bevilja förlängt medlemskap baseras på att Eon inte i tillräcklig omfattning svarat upp på kundernas förfrågan om fördjupad information avseende alternativa värmekällor, att transparensen och dialogen avseende kommande prisutveckling brustit samt att avvikelsen från prisändringsmodellens åtagande om prisstabilitet varit alltför stor.

1 av 3 trycker planprocessen är för komplicerad23.11.2022 11:50:00 CET | Pressmeddelande

Närmare var tredje tycker att den kommunala processen för att ändra användningen av lokaler är komplicerad. Bygglovsprocessen tar dessutom för lång tid. Det anser en majoritet i en ny kartläggning som Fastighetsägarna och arkitektkontoret White tagit fram. Med ökad kommunikation mellan kommunen och fastighetsägare kan processen bli mer förutsägbar. Det är en av slutsatserna som dras i en gemensam delrapport där Fastighetsägarna och White föreslår sex åtgärder för en snabbare och mer effektiv planprocess.