Hyrorna i Stockholm behöver höjas med 3,6 procent 2022

Återhämtningen har satt fart på Stockholmsregionens ekonomi och det behöver reflekteras i förhandlingarna om nästa års justering av bostadshyrorna. Under 2021 och 2022 spås ekonomin växa i regionen med 4,7 respektive 3,6 procent, vilket är mer än landet som helhet. Därför bör bostadshyrorna i huvudstaden höjas med 3,6 procent under 2022, menar Fastighetsägarna Stockholm.

Foto: Roland Magnusson

- Vi kan konstatera att hyrorna i regionen under lång tid har utvecklats sämre än både kostnader och inkomster. Det är inte långsiktigt hållbart. Vill vi säkra hyresrätten som boendeform måste den ekonomiska utvecklingen i samhället återspeglas även i hyresutvecklingen, säger Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm.

Drygt 80 procent av Sveriges vuxna befolkning har nu fått minst en spruta mot covid-19 och besökssiffror, flöden och omsättningen ökar. Detta har mycket stor betydelse för Stockholm med sin stora tjänstesektor. Även bostadsmarknaden spelar en viktig roll för återhämtningen både på kort och lång sikt. Ska ekonomin kunna fortsätta växa måste arbetsmarknaden fungera och fler arbetstillfällen skapas på orter där företagen utvecklas. Det krävs ett större och bredare utbud av bostäder, inte minst hyresrätter, på dessa platser.

-  Att tillväxten åter tar fart i Stockholm är mycket positivt, inte bara för huvudstadsregionen utan även för övriga Sverige. Att ge regionens hyresrätter rätt förutsättningar har därför betydelse för landet som helhet. Baserat på de positiva ekonomiska utsikterna för regionen bedömer vi att hyrorna i huvudstaden därför borde höjas med 3,6 procent under 2022, säger Nathalie Brard, förhandlingschef Fastighetsägarna Stockholm.

Foto: Roland Magnusson

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande
fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

Kinnas stadskärna stod pall för pandemin19.10.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Trots pandemiåret behöll Kinna större delen av sin omsättning i stadskärnan under 2020. Med en minskning på endast 0,8 procent klarade sig Kinna bättre är andra jämförbara stadskärnor. Den bransch som har haft det tuffast är modehandeln, medan restaurangnäringen blomstrade i stor kontrast till hur utvecklingen har sett ut i resten av landet. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Våra förslag för bättre folkbokföring och ordning på bostadsmarknaden18.10.2021 10:31:26 CEST | Pressmeddelande

Över 500 adresser misstänks utnyttjas i olika brott genom systematisk felaktig folkbokföring enligt en kartläggning av Skatteverket. Det handlar om bedrägerier, skattebrott och skenäktenskap. En korrekt folkbokföring och effektiv tillsyn är också avgörande för att hindra svarthandel och olaglig andrahandsuthyrning. Nu föreslås skärpta regler mot folkbokföringsbrott. Fastighetsägarna välkomnar förslagen till skärpt lagstiftning men anser att mer behöver göras och lägger fram sex förslag för bättre folkbokföring.

Problemfri avfallshantering och bättre klimat är målet för samverkansprojektet Miljörummet11.10.2021 08:09:22 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Stockholm och fastighetsbolaget Olov Lindgren lanserar nu samverkansprojektet Miljörummet – samtal om framtidens avfallshantering. Syftet är att sätta strålkastarljus på dagens avfallshantering och undersöka vilka lösningar som krävs för att förbättra för boende, fastighetsägare och avfallsaktörer på kort och lång sikt. Projektet genomförs i samarbete med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), Stockholm Vatten och Avfall, Stockholm Exergi samt Miljöförvaltningen i Stockholm.