I dag öppnar tävlingen Årets Dagstidning för bidrag

Från och med i dag är det möjligt att skicka in bidrag till branschorganisationens TU – Medier i Sveriges årliga tävling Årets Dagstidning. Tävlingen har sju olika klasser som tillsammans lyfter fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag. Samtliga vinnare presenteras under Årets Dagstidningsgalan på Berns Salonger i Stockholm den 12 april 2018.

Alla har rätt skicka in bidrag till en eller flera av de sju tävlingsklasserna från i dag till och med fredag 9 februari 2018. Perioden som bedöms är den 1 januari 2017 till 31 december 2017.

Tävlingsklasser 2018:

Årets Dagstidning Helhetspriset - Nytänk, mod och utveckling

Årets Redaktion - Kraft och kreativitet

Årets Ljud & Bild – Nyttjar bildens och ljudets särskilda egenskaper

Årets Kampanj - Kommersiella resultat

Årets Affär - Innovation i affärsmodellen

Årets Idé - Idérik publicistisk förnyelse

Årets Utvecklare – Personligt och framåtblickande driv (nytt pris)

Mer information om jurymedlemmar, regler och information om varje tävlingsklass finns på TU:s sajt via denna direktlänk.

#åd2018

Tidigare vinnare hittar du här >>

Kontaktinfo:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.