I dag öppnar tävlingen Årets Dagstidning för bidrag

Från och med i dag är det möjligt att skicka in bidrag till branschorganisationens TU – Medier i Sveriges årliga tävling Årets Dagstidning. Tävlingen har sju olika klasser som tillsammans lyfter fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag. Samtliga vinnare presenteras under Årets Dagstidningsgalan på Berns Salonger i Stockholm den 12 april 2018.

Alla har rätt skicka in bidrag till en eller flera av de sju tävlingsklasserna från i dag till och med fredag 9 februari 2018. Perioden som bedöms är den 1 januari 2017 till 31 december 2017.

Tävlingsklasser 2018:

Årets Dagstidning Helhetspriset - Nytänk, mod och utveckling

Årets Redaktion - Kraft och kreativitet

Årets Ljud & Bild – Nyttjar bildens och ljudets särskilda egenskaper

Årets Kampanj - Kommersiella resultat

Årets Affär - Innovation i affärsmodellen

Årets Idé - Idérik publicistisk förnyelse

Årets Utvecklare – Personligt och framåtblickande driv (nytt pris)

Mer information om jurymedlemmar, regler och information om varje tävlingsklass finns på TU:s sajt via denna direktlänk.

#åd2018

Tidigare vinnare hittar du här >>

Kontaktinfo:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.