I maj får 11 000 kunder ny sophämtningsdag

Från måndag den 3 maj kommer cirka 11 000 av Tekniska verkens kunder i Linköping att få en ny dag för sophämtning. Genom att planera om rutterna på ett annat sätt kan Tekniska verkens entreprenör Urbaser få en mer resurseffektiv hämtning.

Alla kunder i Linköpings kommun berörs inte av omläggningen, de kunder som får en ny hämtningsdag har informerats via e-post eller brev. Den nya hämtningsdagen kan bli några dagar tidigare eller senare, jämfört med nuvarande hämtningsdag.

- Linköpings kommun växer och förändras. Det innebär att vi måste se över rutterna för sopbilarna och göra förändringar där det går att effektivisera. Det gör att vi får en bättre balans mellan hämtningsturerna. Vårt fokus är nu att se till att bytet av hämtningsdagar fungerar så bra som möjligt, och vi informerar alla kunder som berörs av omläggningen via direktutskick, säger Johan Borg, avdelningschef för hushållsavfall på Tekniska verken.

De nya hämtningsturerna berör såväl villaägare, bostadsrättsföreningar, samfälligheter som hyresfastigheter.

Här finns mer information.

Johan Borg, avdelningschef hushållsavfall, Tekniska verken, 013-20 81 19
johan.borg@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tack till alla som tvättar bilen i en biltvätt!22.4.2021 09:22:55 CEST | Pressmeddelande

Nu börjar säsongen då många tvättar bort vintersmutsen från bilen. Tekniska verken vill hylla alla som tvättar sin bil på rätt sätt – alltså åker till en biltvätt eller gör det själv-hall, istället för hemma på uppfarten. Den stora och viktiga skillnaden är att det smutsiga vattnet i en biltvätt renas innan det går tillbaka ut i naturen. Vattnet från en tvätt hemma på uppfarten rinner orenat, via dagvattenledningarna, rakt ut i närmaste dike och förorenar vattnet i våra sjöar och miljön.