I Uppsala län är nio av de tio populäraste vårdcentralerna privat drivna

De privatdrivna vårdcentralerna i Uppsala län får högre kvalitetsbetyg av patienterna. Framför allt är patienterna mer nöjda med kontinuiteten vid de privatdrivna mottagningarna. Av de 100 vårdcentraler i landet som har mest nöjda patienter är 72 privat drivna.

De privat drivna vårdcentralerna är högt uppskattade av patienterna och patienterna upplever att kvaliteten är något högre i den privat drivna primärvården än i den landstingsdrivna. Störst är skillnaderna när det gäller kontinuitet, där de privat drivna vårdcentralerna får högre kvalitetsbetyg. Patienterna hos de privata vårdcentralerna får i högre utsträckning träffa den läkare de förväntade sig och samma läkare vid sina besök.Det visar en analys som Vårdföretagarna har gjort av Sveriges Kommuner och Landstings senaste patientenkät. Vårdföretagarnas analys är den sjunde i ordningen och resultaten står sig över åren. Sett över hela landet är 72 av de 100 vårdcentraler som har mest nöjda patienter privatdrivna.

– Sjukvård är för väljarna en av de viktigaste valfrågorna och undersökningen visar att de privat drivna vårdcentralerna har en självklar roll att fylla. I ett politiskt klimat präglat av förslag om vinsttak finns behov att visa hur uppskattade de privat drivna vårdcentralerna är av sina patienter, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna har analyserat SKL:s senaste nationella patientenkät utifrån vårdcentralernas regiform. Undersökningen omfattar totalt 1051 vårdcentraler, varav 446 drivs i privat regi. Närmare 80 000 personer har besvarat enkäten. I Uppsala län ingår 40 vårdcentraler i undersökningen. Hälften av dem drivs i privat regi.

För mer information kontakta:
Karin Liljeblad, näringspolitisk expert sjukvård
072-552 66 35, karin.liljeblad@almega.se

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande