Idrottare ges jobb för elitsatsning och karriär

Scandic lanserar initiativ för elitsatsande idrottskvinnor i fyra idrotter. Satsningen ger möjlighet till arbete på Scandichotell där idrottarna får full flexibilitet för att kunna underlätta kombinationen av arbete, träning och tävling.

Scandic har stöttat svensk idrott sedan kedjans start 1963 och denna elitsatsning lanseras i början på2020 på Scandics hotell i Sverige. Ambitionen är att fler kvinnor ska få möjligheten till en elitsatsning, men även till karriärmöjligheter när de slutar som elitaktiva. I den inledande fasen kommer Scandic att vända sig till elitsatsande kvinnor inom fotboll, ishockey, handboll och basket.

- Vi hoppas att fler kvinnor vill fortsätta satsa på sin idrott genom det här initiativet, och vår målsättning är givetvis att många av dessa idrottare sedan blir framgångsrika medarbetare och chefer inom Scandic efter sin idrottskarriär. Disciplinen, lagandan och ledarskapet från idrottsvärlden är mycket användbara inom besöksnäringen, säger Rickard Forsberg, Sponsringschef Scandic Sverige.

Samarbetet utökas under hösten 2020

Under hösten 2020 kommer satsningen att utökas i samarbete med Riksidrottsförbundet där ambitionen är att erbjuda elitidrottare oavsett kön och idrott möjligheten att satsa på en dubbel karriär med elitidrott och arbete hos Scandic Sverige.

- Vi hoppas att denna satsning ska göra att fler elitidrottare kan hålla på längre, och i förlängningen bidra till fler svenska idrottsframgångar. En flexibel arbetsmöjlighet ger elitidrottare trygghet under idrottssatsningen och underlättar övergången till den civila karriären, säger Peter Mattsson, chef Idrottsutveckling vid Riksidrottsförbundet.

Elitidrottarna kommer under sin anställning även att få möjlighet till utbildning inom Scandic samt tillgång till en inspirationsföreläsningsserie med profilerade föreläsare från både idrotten och näringslivet.

Hur man går tillväga om man är intresserad, och vilka urvalskriterier som gäller för respektive idrott, återkommer Scandic och berörda förbund med direkt efter årsskiftet.

För mer information, kontakta:

Christine Fraser
Kommunikation, Scandic Sverige