Idrottsrörelsen får träna på alla nivåer – trots att smittan ökar i Västerbotten

Från och med idag får idrottsrörelsen bedriva träning för alla åldrar igen. Detta trots att smittspridningen fortsätter att öka i länet. Idrottens samlande organisation, RF-SISU Västerbotten, ser det som ett ansvarsfyllt privilegium och ett bevis på hur viktig idrotten är för att människor ska må bra.

– Att idrottsrörelsen nu får utöka verksamheten, i den situation samhället befinner sig i, är ett privilegium. Det är något unikt och ett bevis på hur viktig idrott, aktivitet och rörelse är för vår folkhälsa och för vårt välmående. Kortsiktigt är det nog just välmåendet som är i mitt fokus. Vi vet hur viktigt aktivitet och rörelse är för många, inte minst våra ungdomar. Ett jullov som där möjligheterna att röra sig organiserat är helt nedstängda oroar mig, något vi också får bekräftat från flera kommuner vi varit i kontakt med, säger länsidrottschef Niclas Bromark, RF-SISU Västerbotten.

Ett privilegium som kommer med ansvar och skyldigheter

Från och med idag är det inte längre endast de som är födda 2005 och tidigare som får samlas för träning. Nu får även alla äldre åldersgrupper träna gemensamt, men under smittsäkra former.

– Det gäller att vi behandlar den här möjligheten på ett ansvarsfullt sätt och gör träningen så smittsäker som möjligt, utifrån de råd Folkhälsomyndigheten har gett ossSamtidigt ser jag det som idrottsrörelsens skyldighet att fortsätta hålla igång och aktivera framför allt våra barn och unga. Idrottsrörelsen behöver fortsätta stärka folkhälsan och välmåendet, utan att bidra till att öka smittspridningen. Ett svårt, men väldigt viktigt uppdrag, fortsätter Niclas.

Föreningar ställer om – inte in

– Vi har under pandemin verkligen sett prov på idrottsrörelsens kreativitet och omställningsförmåga, med allt ifrån virtuella träningar till anpassad utomhusträning i olika former. Vi uppmanar nu alla föreningar att fortsatt samla kraft för att vara en viktig del i många människors liv

– Vi hoppas också att alla kommuner bidrar till detta genom att hålla idrottsanläggningarna öppna och bokningsbara. Det känns viktigt att vi som finns runt föreningarna också litar på deras förmåga att fatta kloka omdömesfulla beslut, avslutar Niclas.

Här finns några exempel på hur idrottsrörelsen fortsätter att ställa om och inspirera till aktivitet.

Det här gäller för idrotten i Västerbotten från 14 december.

Niclas Bromark, länsidrottschef RF-SISU Västerbotten

RF-SISU Västerbotten är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund i Västerbotten.