Idrottsrörelsens framtid, elitidrott och levande landsbygd i fokus den 6 juli.

Idrottsrörelsens framtid efter corona, internationell kapprustning i elitidrott och idrottens roll för en levande landsbygd är alla i fokus när Riksidrottsförbundet anordnar tre seminarier på tisdagen den 6 juli under årets digitala Almedalsvecka. Välkommen!

Björn Eriksson, ordförande RF och Stefan Bergh, Generalsekreterare RF i dialog under Almedalsveckan 2019. Foto: Peter Holgersson, Bildbyrån.

Alla är välkomna att lyssna och delta när Riksidrottsförbundet arrangerar seminarier under årets digitala Almedalsvecka. Medverkande är bland andra:
Amanda Lind, Kultur- och demokratiminister samt minister med ansvar för idrottsfrågorna, Miljöpartiet.
Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna
Emelie Öhrstig, vVolvo Bil i Sverige
Peter Mattsson, elitidrottschef Riksidrottsförbundet
Anna Jähnke, Regionråd Region Skåne, Moderaterna

Samtliga seminarier, tider, gäster och länk så du kan delta kommer här:

IDROTTSRÖRELSENS FRAMTID EFTER CORONA

När: 6 juli kl 09.00-09.30
Länk till seminariet: https://us02web.zoom.us/j/87444398293?pwd=S1cwbnRNaCtqckpaWmkxN3U1Ymd0dz09

Idrottsrörelsen har påverkats kraftigt av coronapandemin. Inställda träningar och tävlingar, förlorade medlemmar och föreningar som går på knäna. Men med fler än tre miljoner medlemmar och att nio av tio barn är med i minst en idrottsförening under sin uppväxt spelar idrottsrörelsens väg genom och ut ur pandemin roll för många. Vi vet att om vi genomför bra idrott som lockar många, då kommer vi att bidra till ett starkare samhälle och snabbare återhämtning. Hur kan idrottsrörelsen göra en återstart och vilken hjälp behövs från politiken?

Björn Eriksson, Ordförande, Riksidrottsförbundet

Annicka Engblom, Riksdagsledamot och idrottstalesperson, Moderaterna

Anna Wallentheim, Riksdagsledamot och idrottstalesperson, Socialdemokraterna

Peter Helander, Riksdagsledamot och idrottstalesperson, Centerpartiet

EN INTERNATIONELL KAPPRUSTNING – I ELITIDROTT!

Dag och tid:  6 juli 10.00-10.30

Många länder satsar stora resurser på att bevisa sin internationella styrka, framför allt i olympiska och paralympiska sammanhang. Sverige halkar efter i den internationella konkurrensen och för att vända en negativ trend krävs starka, nya tag. Är vi beredda att satsa det som krävs?

Peter Mattsson, elitidrottschef Riksidrottsförbundet

Sofia Bard, enheten för Sverigebildsanalys Svenska Institutet

Emelie Öhrstig, vVolvo Bil i Sverige

Jan Larsson, vd Business Sweden

Alexandra Anstrell, vd Business Sweden

ETT SVERIGE FULLT AV RÖRELSE OCH GEMENSKAP?

Tisdag 6 juli kl 10.30-11.00
Länk till seminariet:  https://us02web.zoom.us/j/87444398293?pwd=S1cwbnRNaCtqckpaWmkxN3U1Ymd0dz09

Vi behöver ett Sverige som håller ihop. Ett land som andas optimism och framtidstro i såväl städer som på landsbygder. Vi behöver ett land som är långsiktigt hållbart där vi ser våra landsbygders kraft och möjligheter. Hur kan idrottsrörelsen bli en positiv kraft och vilket stöd behövs?

Björn Eriksson, Ordförande, Riksidrottsförbundet

Anna Jähnke, Regionråd Region Skåne, Moderaterna

Alex Bergström, Ordförande kultur- och fritidsberedningen, SKR, Socialdemokraterna

För mer information om seminarierna kontakta

Mattias Hjelmberg
Gruppledare intressepolitik och media Riksidrottsförbundet

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond2.7.2021 09:37:47 CEST | Pressmeddelande

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond Yngve Lindvalls Minnesfond Vägen till idrott - Parasport Fonden är initierad av Dalarnas avgående landshövding Ylva Thörn. Citat från landshövding Ylva Thörn: ”Jag är oerhört stolt över att RF-SISU Dalarna via denna fond också lyfter Paraidrottens betydelse för att skapa en mer likvärdig möjlighet för tjejer och killar att utöva sin idrott oavsett funktionshinder.”