Ikväll avgörs allt - går damlandslaget till basket-EM?

Är det dags för en ny magisk basketsommar för damlandslaget? Ikväll får vi svaret när Sverige möter Italien på bortaplan i den sista EM-kvalmatchen. Vinst innebär att avancemanget är säkrat men även förlust kan räcka. Matchen visas på SVT24 med start kl 20:30.
Klara Lundquist lägger i två poäng mot Italien. Foto: Sofia Andersson, M&F Foto

I denna sista gruppspelsmatch har Sverige allt i sina egna händer. Vinst på bortaplan mot Italien och allt är klart. Men italienskorna har ett väldigt starkt lag och leds av Euroleaguestjärnorna Giorgia Sottana och Cecilia Zandalisini. Den sistnämnda blev även i somras mästare i WNBA och 22-åringen spås en lysande framtid och är redan en storstjärna.

Sverige har dock Amanda Zahui, till vardags i New York Liberty och Sopron och Louice Halvarsson som är tillbaka och kommer i allt bättre form. När dessa två spelar på topp är de på världsnivå och italienskorna kommer inte vilja att dessa får bollen för nära korgen. I den senaste matchen mot Italien kunde dock Sverige inte utnyttja övertaget under korgen eftersom trepoängsskyttet klickade.

I kvällens match är det viktigt att skyttet utifrån fungerar för att kunna öppna upp ytor inside för Zahui och Halvarsson.

I 70-poängsvinsten mot Makedonien visade även Nathalie Fontaine god form. 26-åringen från Fryshuset gör en bra säsong i det franska topplaget Tarbes och kan med sina snabba attacker slita stora hål i det italienska försvaret. Lägg till detta systrarna Eldebrink och Farhiya Abdi och ni förstår att potential finns.

Matchen sänds på SVT24 med start kl 20:30 och kommenteras av Björn Becksmo och Elisabeth Egnell.

Länkar:

Läs dambasketexperten Tapio Joulamos längre förhandstext

Se SVT:s reportage inför matchen med Amanda Zahui och Lollo Halvarsson

Följ alla matcher ikväll via FIBA:s livestats

Förutsättningarna för att avancera till EM

Om Sverige vinner mot Italien är EM-biljetten säkrad och det blir dessutom en bättre seedning vid lottningen den 12 december. Om  Sverige förlorar matchen och blir tvåa i gruppenär förutsättningarna som följer.

De sex bästa tvåorna av åtta går vidare. De fyra lag som ser ut att bli tvåor i grupperna C, E, F och G har så bra målskillnader att det i princip är omöjligt för Sverige att nå ikapp dem. Tvåorna i de grupperna kommer att ordna EM-biljetter.

Sverige skulle alltså behöva ha två andra grupptvåor med 4-2 eller sämre i matcher bakom sig när allt är klart. Det handlar om de följande grupperna och de lag som kan bli tvåor i dem:

GRUPP A
Bosnien, som just nu har +31 i målskillnad och 3-2 i matcher
eller Slovakien, som just nu har +40 i målskillnad och 4-1 i matcher.

GRUPP B

Belarus, som just nu har +86 i målskillnad och 4-1 i matcher.

GRUPP D
Storbritannien, som just nu har +13 i målskillnad och 4-1 i matcher
eller Grekland, som just nu har +26 i målskillnad och 3-2 i matcher.

Nästan allt talar alltså för att tvåorna i grupperna A och D är chanslösa. Slovakien ser ut att vara närmast men de blir bara tvåa vid förlust och då försämras deras målskillnad, så de är i praktiken ute ur leken.

Mardrömsscenariot för Sverige är att Belarus vinner mot Turkiet borta på onsdag och därmed hamnar på 5-1 i matcher, samtidigt som Bosnien eller Grekland vinner sina matcher med jättesiffror (35 respektive 37 poäng), och Sverige förlorar med lika mycket mot Italien.

Italien står inför i princip samma förutsättningar och med det i åtanke kan vi kanske inte förväntas oss svängdörrar, extremt högt tempo och hawaiibasket ikväll. Snarare två lag som väldigt gärna vill vinna men absolut inte förlora med många poäng.

Robin SvenssonMediaansvarig landslagen

Mediaansvarig/media officer för seniorlandslagen (VM- och EM-kval). Ackrediteringar till EM-kvalmatcher.

Tel:0738329999robin.svensson@basket.se

Klara Lundquist lägger i två poäng mot Italien. Foto: Sofia Andersson, M&F Foto