IM har öppnat ny klimatsmart butik!

Second hand-butiken Brittas i Malmö vill vara ett hållbart alternativ som också lyfter frågan om klimaträttvisa. Överskottet från butiken kommer att gå till IM:s arbete i världen, bland annat till dem som drabbas hårdast av klimatförändringarna.
IM:s föreningsutvecklare Thomas Ericsson kramar om Ulrica Pennander, ordförande i IM:s lokalförening i Malmö. Planeringen av butiken har pågått sedan 2021. På bilden syns också IM:s generalsekreterare Martin Nihlgård och Gun Horning, en av de IM-volontärer som kommer att driva butiken. Foto: Erik Törner/IM

Klimatförändringar, inflation, folk har dåligt med pengar… då kommer IM med en positiv nyhet som faktiskt adresserar problemen. Samt hakar på vintagetrenden. Och hyllar såväl IM:s grundare som engagemanget för en bättre värld.

IM har nu i maj invigit den nya second hand-butiken Brittas second hand by IM på Möllevångsgatan 24 i Malmö.

Hållbarhet, klimaträttvisa och miljö är viktiga frågor för IM och därför är vi jätteglada över att kunna öppna denna nya butik, som har planerats sedan hösten 2021.

Butiken öppnar i en tid när intresset för att både handla hållbart och för second hand/vintage blivit större, rentav trendigt, och när medvetenheten ökat kring klädkonsumtionens och textilproduktionens negativa påverkan på klimatet.

För den som vill minska sin klimatpåverkan är det självklart att handla second hand!

Martin Nihlgård, generalsekreterare på IM, var nöjd vid invigningen:

– Det känns som att det här är helt rätt i tiden. Jag tror att många idag vill minska sitt klimatavtryck och det här är ett sätt.

IM-volontärer driver butiken

Butikens överskott kommer att gå till IM:s arbete för en rättvisare och mer medmänsklig värld. En del av arbetet går just ut på att motverka klimatförändringarnas verkningar, som drabbar de redan hårt drabbade värst – och de som bidragit minst till klimatförändringarna.

Volontärer från IM:s Malmöförening kommer att driva butiken, cirka 25 har redan anmält intresse, så här pratar vi verkligen engagemang också.

Butikens öppettider kommer att vara tisdag–fredag 11–18 och lördagar klockan 11–15.

Namnet Brittas? Det är såklart en hyllning till IM:s grundare, den visionära Lundakvinnan Britta Holmström, som startade den ideella organisationen IM för 85 år sedan.

För mer information och kanske ett besök, kontakta gärna:

Ulrica Pennander, ordförande IM:s Malmöförening: 0733-97 54 99
Gun Horning, volontär och butikssamordnare: 0709-72 04 85
Inga-Lill Persson, volontär i butiken: 0768-20 11 56

Mer fakta:
Klimatförändringarna drabbar världen extremt orättvist och orsakar och förvärrar fattigdom. Förändringarna slår mot de redan drabbade – och de som bidragit minst till klimatförändringarna.

Enligt Naturvårdsverket orsakar bara den svenska textilkonsumtionen utsläpp av växthusgaser på över fyra miljoner ton koldioxidekvivalenter, varje år. Det motsvarar utsläpp från 850 000 varv runt jorden med bil. Modeindustrin står idag för cirka tio procent av de globala utsläppen av växthusgaser. Närmare 92 miljoner ton avfall skapas årligen vid klädproduktion.

Butiken invigdes den 5 maj.

Brittas second hand by IM på Möllevångsgatan 24 i Malmö.
25 volontärer kommer att driva IM-butiken Brittas i Malmö. Här är några av dem vid invigningen.
Invigning av Brittas. IM:s föreningsutvecklare Thomas Ericsson och IM:s generalsekreterare Martin Nihlgård, till vänster, ska snart klippa bandet.

IM är en idéburen, obunden medlemsorganisation som kämpar för en jämlik och medmänsklig värld. Vi arbetar globalt i samarbete med lokala aktörer för att människor av egen kraft ska kunna ta sig ur fattigdom och utanförskap. Med utgångspunkt i de mänskliga rättigheterna verkar vi för en hållbar värld och tar avstånd från all form av diskriminering.