Inbjudan: Till åminnelse av Kristallnatten - Vänsterpartiet Skåne håller antirasistisk festival i Svalöv

I år är det åttio år sedan Kristallnatten, eller novemberpogromen. Till åminnelse av detta anordnar Vänsterpartiet Skåne antirasistisk festival i Svalöv!

Festivalen inleds utanför kommunhuset i Svalöv den 9 november kl. 18.00 med tal av David Lenander, ordförande för Vänsterpartiet i Svalöv och Busi Dimitriu, ledamot i regionfullmäktige för Vänsterpartiet i Skåne. En sambaorkester är på plats för att trumma upp stämningen i det fackeltåg som sedan går från kommunhuset till Fridhems folkhögskola där den antirasistiska festivalen startar kl 19.00. Det kommer att bli kulturinslag i form av musik, dans och teater av medverkande från hela världen - inte minst kommer Fridhems folkhögskolas duktiga elever att bjuda Svalövsborna på kultur!

Vänsterpartiet arrangerar festivalen tillsammans med ABF och alla som delar Vänsterpartiet och ABFs inställning till allas lika värde är hjärtligt välkomna! Det kommer att vara en positiv manifestation mot rasism, främlingsfientlighet och hat. Tillsammans ska vi visa att det är möjligt att leva i världen, landet, staden, byn och på landsbygden – oavsett var vi råkar komma ifrån från början.

Se mer om festivalen och se schema här.

Välkomna!

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Inför internationella kvinnodagen: utöka skånska kvinnors möjlighet att göra cellprovsundersökning6.3.2019 14:00:00 CETNyheter

Förebyggande cellprovtagning har visat sig vara en mycket framgångsrik metod som hjälpt till att upptäcka och förebygga cellförändringar och lett till en drygt halverad förekomst av livmoderhalscancer. Dock tar en av fem kvinnor inte det cellprovstest som finns. Nu vill Vänsterpartiet återinföra ambulerande cellprovtagning i Skåne för att nå dessa grupper.

Trots larm från facken drivs förändringar igenom på Pågatågen – regionledningen måste ta sitt ansvar23.2.2019 15:38:55 CETNyheter

I höstas tog en annan del av Arriva-koncernen över driften av Pågatåg i Skåne. Förändringen innebar försämringar för personalen och förändrade säkerhetsrutiner, som påverkar alla skånska resenärer. Fackföreningen SEKO stämmer nu Arriva för att skydda sina medlemmar mot lönedumpning och orimlig arbetsbelastning, men vad kommer regionen göra för att skydda skåningarnas säkerhet som resenärer och anställda? Vänsterpartiet i Skåne lämnar in en interpellation med frågor till Kollektivtrafiknämndens ordförande, Carina Zachau (M).