Inbjudan till pressträff inför EM-kvalmatchen mot Danmark

Tisdagen den 19 februari är media varmt välkommen att besöka förmiddagsträningen i Hästhagens Sporthall i Malmö för att göra intervjuer med spelare och coacher. Den 21 februari tar herrlandslaget emot Danmark i Baltiska hallen.

Foto: Anders Tillgren

Så här ser tiderna ut 19 februari:
Träning 10.00-12.00.
Media får närvara från klockan 11.15.

Anmäl er medverkan till robin.svensson@basket.se och gärna vem eller vilka ni vill prata med.
För ytterligare frågor kontakta Robin Svensson, mediaansvarig, på samma mailadress som ovan.

Läs mer: Herrlandslagets trupp >>>

Förutsättningar EM-kval

Sverige spelar förkval för kvalificera sig till EM-kvalet. Länderna möts i dubbelmöten under tre fönster (september -18, november -18 och februari -19). Ettan i gruppen går vidare direkt till det stora EM-kvalet 2019. Tvåan och trean får ytterligare en chans att kvala sig in i augusti 2019.

Sveriges kommande EM-kvalmatcher
21 februari 18.30 Danmark (Baltiska Hallen, Malmö), 24 februari Vitryssland (borta).

Ackreditering

Mediarepresentanter och fotografer skickar sin ackrediteringsförfrågan för Sverige-Danmark 21 februari till robin.svensson@basket.se.

Robin SvenssonMediaansvarig landslagen

Mediaansvarig/media officer för seniorlandslagen (VM- och EM-kval). Ackrediteringar till EM-kvalmatcher.

0738329999robin.svensson@basket.se

Foto: Anders Tillgren

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.