Inbjudan till rapportlansering - Framtidens Jordbruk: Mjölk & Nötkött

Den 18 oktober arrangeras ett digitalt seminarium i samband med lanseringen av rapporten “Framtidens Jordbruk: Mjölk & Nötkött”. I en paneldiskussion kommer aktörer från svensk mjölk- och nötproduktion att berätta om det gemensamma arbetet för en mer hållbar produktion till 2050.

Svensk mjölk- och nötköttsproduktion är en av världens mest hållbara. Men utmaningar kvarstår. För att möta framtiden har branschen nu tillsammans kartlagt möjligheter och potentialer för en än mer hållbar produktion fram till 2050.

Rapporten “Framtidens Jordbruk: Mjölk & Nötkött” presenteras den 18 oktober vid ett digitalt seminarium.

Rapporten är framtagen av aktörer genom hela värdekedjan för svensk mjölk- och köttproduktion; ett samarbete som är avgörande för att minska klimatpåverkan från mjölk- och nötköttsproduktionen i Sverige och samtidigt öka produktiviteten och gynna den biologiska mångfalden. I projektets externa referensgrupp ingår Johan Kuylenstierna vid Stockholms Universitet och ordförande i Klimatpolitiska rådet, Margareta Emanuelson vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Jenny Jewert från WWF samt Ulf Sonesson vid forskningsinstitutet RISE.

Datum: 18 oktober 2021

Tid: 10:00 - 11:15

Anmälan via följande länk: Framtidens Jordbruk – Mjölk & Nötkött

Media kan även kontakta

Noah Sallmander, presschef Lantmännen
Tel: 076-6973727, noah.sallmander@lantmannen.com

eller

Erik Bratthall, presschef Arla Sverige, Tel: 070-89 44 342, erik.bratthall@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Ny rapport: Svensk mjölk- och nötköttsproduktion kan nå Parisavtalets klimatmål18.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras rapporten ”Framtidens Jordbruk: Mjölk och Nötkött” där stora delar av livsmedelsbranschen i Sverige tillsammans kartlagt utmaningar och möjligheter för en än mer hållbar produktion till 2050. Resultaten visar att den svenska produktionen av mjölk och nötkött kan minska klimatutsläppen i linje med Parisavtalet, samtidigt som produktiviteten ökar och biologisk mångfald gynnas.