Indien har potential att bli en viktig marknad för svensk furu i framtiden

Den indiska träindustrin, med tyngdpunkt på möbel- och snickeriindustrin, visar stort intresse för svensk furu. Även indiska arkitekter och designers visar nyfikenhet för det mångsidiga och hållbara materialet. Det kunde branschorganisationen Svenskt Trä konstatera under sitt deltagande i mässan India Wood tillsammans med nio svenska sågverksföretag.

Mässan India Wood hölls 8 - 12 mars 2018 i Bangalore i södra Indien. Intresset för de svenska barrträslagen, och i synnerhet furu, var stort bland besökarna, som främst bestod av indiska möbel- och snickeriföretag, träimportörer samt i mindre omfattning inredningsarkitekter, arkitekter och möbeldesigners.

- Signalerna vi fick på mässan från den indiska möbelmarknaden är att den yngre generationen visar ett ökat intresse för möbler i barrträ som är relativt ljusa, känns moderna och är lätta att transportera vid till exempel en flytt, säger Charlotte Dedye Apelgren, chef för segmentet Interiör & Design på Svenskt Trä.

I samband med mässan skrev Svenskt Trä också under ett samförståndsavtal med det indiska statliga utbildningsorganet Furniture & Fitting Skill Council (FFSC). Svenskt Trä vill på så sätt bidra till att sprida kunskap i Indien om hur man industriellt bearbetar barrträ i tillverkningen av möbler och snickerier.

- Den indiska organisationen FFSC ser ett stort behov av utbildning av möbelindustrin i Indien och i takt med att den svenska sågverksindustrin ökar sin export av barrträ till landet är det viktigt att även öka kompetensen inom möbel- och snickeriindustrin för hur materialet ska bearbetas på bästa sätt, förklarar Charlotte Dedye Apelgren.

Den svenska exporten av sågade trävaror till Indien är än så länge blygsam, men den ökar snabbt. Förra året exporterade Sverige 27 000 kubikmeter sågat barrträ till ett värde av ungefär 50 miljoner kronor. Detta motsvarar en ökning med 35 procent jämfört med 2016. Sedan 2013, då exporten av sågade trävaror från Sverige till Indien började ta fart, har den exporterade volymen mer än tredubblats.

Sverige är det femte största exportlandet av barrträ till Indien, efter bland andra Tyskland och Kanada, och det land som ökat exporten mest de senaste åren. Den svenska sågverksbranschen ser Indien som en prioriterad marknad för framtiden och exporten till Indien från Sverige förväntas fortsätta att öka.

Om svensk export av sågade trävaror
Den totala svenska produktionen av sågade och hyvlade trävaror är 18 miljoner kubikmeter, av vilka 13 miljoner exporteras vilket motsvarar ett exportvärde på 27 miljarder kronor. Sverige är därmed världens tredje största exportland av sågade trävaror, mätt i volym. Sverige exporterar främst till Europa, Nordafrika, Mellanöstern samt Asien.

Om Svenskt Träs deltagande i India Wood-mässan
Svenskt Trä deltog i mässan tillsammans med följande nio svenska sågverksföretag: Holmen Timber, Martinsons, Moelven, Norra Timber, Norrskog Wood Products, SCA Timber, Setra Group, Siljan Timber och Södra.

I Svenskt Träs monter visades prover på svensk, sågad furu och gran, exempel på produkter inom inredning och byggande, samt furuytor för inredning med olika typer av ytbehandling. Sittmöblerna och borden i montern var designade av en svensk designer och tillverkade i Indien av svensk furu.

Svenskt Trä deltog även i seminariet Timber Forum som ordnades av mässan. I sin presentation tog Svenskt Trä upp exempel på hur svenskt trä används inom modern design och arkitektur samt tekniska egenskaper hos svenskt barrträ.

Charlotte Dedye Apelgren, chef Interiör & Design,
charlotte.apelgren@svenskttra.se, tel: 070 661 78 81

Camilla Carlsson, kommunikationschef,
camilla.carlsson@svenskttra.se, tel: 072 702 79 65

Bygg på miljonprogrammet med flera våningar i limträ7.6.2018 14:16Pressmeddelande

Regeringens nya påbyggnadsbonus är ett incitament till att bygga fler våningar på befintliga bostadshus. Limträ är det självklara materialet i sådana projekt, eftersom det innebär ett både effektivt, ekonomiskt och klimatsmart byggande. De svenska limträproducenterna är positiva till regeringens bonus som infördes den 2 maj och de stärkta möjligheterna att skapa hållbar förtätning med påbyggnader i limträ.

Jörgen Hermansson från Södra blir European Woods nya ordförande1.6.2018 07:14Pressmeddelande

Vid European Woods möte i tisdags den 29 maj utsågs Jörgen Hermansson, Södra, till ny ordförande efter Jan Söderlind, branschorganisationen Svenskt Trä. European Wood är en samarbetsplattform med bas i den europeiska sågverksindustrin för påverkan av byggregler och standardisering i främst Kina och Japan. Förutom Sverige som ansvarar för koordineringen av arbetet återfinns också norsk, finsk och österrikisk sågverksindustri.