Indien har potential att bli en viktig marknad för svensk furu i framtiden

Den indiska träindustrin, med tyngdpunkt på möbel- och snickeriindustrin, visar stort intresse för svensk furu. Även indiska arkitekter och designers visar nyfikenhet för det mångsidiga och hållbara materialet. Det kunde branschorganisationen Svenskt Trä konstatera under sitt deltagande i mässan India Wood tillsammans med nio svenska sågverksföretag.

Mässan India Wood hölls 8 - 12 mars 2018 i Bangalore i södra Indien. Intresset för de svenska barrträslagen, och i synnerhet furu, var stort bland besökarna, som främst bestod av indiska möbel- och snickeriföretag, träimportörer samt i mindre omfattning inredningsarkitekter, arkitekter och möbeldesigners.

- Signalerna vi fick på mässan från den indiska möbelmarknaden är att den yngre generationen visar ett ökat intresse för möbler i barrträ som är relativt ljusa, känns moderna och är lätta att transportera vid till exempel en flytt, säger Charlotte Dedye Apelgren, chef för segmentet Interiör & Design på Svenskt Trä.

I samband med mässan skrev Svenskt Trä också under ett samförståndsavtal med det indiska statliga utbildningsorganet Furniture & Fitting Skill Council (FFSC). Svenskt Trä vill på så sätt bidra till att sprida kunskap i Indien om hur man industriellt bearbetar barrträ i tillverkningen av möbler och snickerier.

- Den indiska organisationen FFSC ser ett stort behov av utbildning av möbelindustrin i Indien och i takt med att den svenska sågverksindustrin ökar sin export av barrträ till landet är det viktigt att även öka kompetensen inom möbel- och snickeriindustrin för hur materialet ska bearbetas på bästa sätt, förklarar Charlotte Dedye Apelgren.

Den svenska exporten av sågade trävaror till Indien är än så länge blygsam, men den ökar snabbt. Förra året exporterade Sverige 27 000 kubikmeter sågat barrträ till ett värde av ungefär 50 miljoner kronor. Detta motsvarar en ökning med 35 procent jämfört med 2016. Sedan 2013, då exporten av sågade trävaror från Sverige till Indien började ta fart, har den exporterade volymen mer än tredubblats.

Sverige är det femte största exportlandet av barrträ till Indien, efter bland andra Tyskland och Kanada, och det land som ökat exporten mest de senaste åren. Den svenska sågverksbranschen ser Indien som en prioriterad marknad för framtiden och exporten till Indien från Sverige förväntas fortsätta att öka.

Om svensk export av sågade trävaror
Den totala svenska produktionen av sågade och hyvlade trävaror är 18 miljoner kubikmeter, av vilka 13 miljoner exporteras vilket motsvarar ett exportvärde på 27 miljarder kronor. Sverige är därmed världens tredje största exportland av sågade trävaror, mätt i volym. Sverige exporterar främst till Europa, Nordafrika, Mellanöstern samt Asien.

Om Svenskt Träs deltagande i India Wood-mässan
Svenskt Trä deltog i mässan tillsammans med följande nio svenska sågverksföretag: Holmen Timber, Martinsons, Moelven, Norra Timber, Norrskog Wood Products, SCA Timber, Setra Group, Siljan Timber och Södra.

I Svenskt Träs monter visades prover på svensk, sågad furu och gran, exempel på produkter inom inredning och byggande, samt furuytor för inredning med olika typer av ytbehandling. Sittmöblerna och borden i montern var designade av en svensk designer och tillverkade i Indien av svensk furu.

Svenskt Trä deltog även i seminariet Timber Forum som ordnades av mässan. I sin presentation tog Svenskt Trä upp exempel på hur svenskt trä används inom modern design och arkitektur samt tekniska egenskaper hos svenskt barrträ.

Charlotte Dedye Apelgren, chef Interiör & Design,
charlotte.apelgren@svenskttra.se, tel: 070 661 78 81

Camilla Carlsson, kommunikationschef,
camilla.carlsson@svenskttra.se, tel: 072 702 79 65

Svenskt Trä verkar för kunskapsspridning, inspiration och utveckling som rör trä, träprodukter och träbyggande. Målsättningen är att genom information och inspiration öka träanvändningen i Sverige och på utvalda marknader utomlands. Svenskt Trä syftar också till att lyfta fram trä som ett konkurrenskraftigt, miljövänligt och hållbart material.

Svenskt Trä är en verksamhet inom branschorganisationen Skogsindustrierna. Bakom Svenskt Trä står svensk sågverks- och limträindustri.

Nu blir det ännu enklare att bygga i trä20.4.2018 08:52Pressmeddelande

Det är inte alltid helt enkelt att snabbt och direkt på plats räkna ut hur mycket läkt takbyggnationen kräver eller hur mycket fasadpanel som behövs för en ny tillbyggnad. För att underlätta byggande i trä har branschorganisationen Svenskt Trä tagit fram arbetsverktyget Lathunden. I den nya versionen av Lathunden finns bland annat uppdaterade dimensioneringstabeller, ny information kring industriell ytbehandling och nya profiler inom virkessortimentet.

Hjälp för att komma igång med vårens byggprojekt19.4.2018 14:36Pressmeddelande

Våren närmar sig med stormsteg och det börjar bli dags att komma igång med byggandet av den nya altanen, bryggan på landet eller lekstugan till barnen. Frågor om hur mycket virke som går åt, vilka dimensioner som behövs och vilka skruvar/spikar som ska användas var blir allt mer relevanta. För att hjälpa alla händiga och byggintresserade personer har branschorganisationen Svenskt Trä tagit fram arbetsverktyget Lathunden och lanserar nu en uppdaterad utgåva, både som trycksak och gratisapp.

Unik databas för träforskning lanseras17.4.2018 07:14Pressmeddelande

Den 9 april lanserades en helt ny forskningsportal, Träforskningsportalen, som innehåller över 6000 forskningsrapporter relaterade till trä och träbyggande. Databasen har länge efterfrågats av träindustrin och kommer att bli en användbar källa till kunskap för besökare som forskare, studenter, konstruktörer och arkitekter. Bakom forskningsdatabasen står branschorganisationen Svenskt Trä i samarbete med Kungliga Biblioteket. Även RISE, Research Institute of Sweden, har haft en nyckelroll i uppstartandet av portalen.

Furu, framtidsmaterial i trendutställning på Stockholm Furniture & Light Fair7.2.2018 14:31Pressmeddelande

Att furu är ett intressant framtidsmaterial är tydligt då det uppmärksammas i trendutställningen skapad av Halleroed och Materialbiblioteket på uppdrag av Stockholm Furniture & Light Fair 6-10 februari. Det är ett träslag som kan gestaltas i en mängd nyskapande uttryck tack vare moderna ytbehandlingar och ny teknik. För branschorganisationen Svenskt Trä är det här av flera skäl ett spännande samarbete.

Svenskt limträ slår rekord igen!23.1.2018 15:16Pressmeddelande

De senaste åren har den svenska limträbranschen vant sig vid att slå rekord. Under 2017 ökade försäljningen med cirka 7 procent jämfört med 2016 som var det tidigare rekordåret. − Det är inte minst den unga generationen som insett limträbyggandets fördelar och allt talar för att försäljningen av limträ fortsatt kommer att öka, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä. Under 2017 sålde de svenska limträproducenterna sammanlagt drygt 85 000 kubikmeter limträ, vilket kan jämföras med cirka 77 000 kubikmeter år 2016. Johan Fröbel menar att de senaste årens rekordförsäljning visar på en stabil trend och räknar med en fortsatt kraftig ökning av limträbyggandet. − De siffror och den efterfrågan vi ser nu är ingen tillfällighet, utan resultatet av ett paradigmskifte som innebär något helt nytt i byggbranschen, säger han. Bakom rekordsiffrorna ligger de stora fördelar som finns med att bygga med limträ: det är förnybart, vackert, lätt att forma, bran