Indien har potential att bli en viktig marknad för svensk furu i framtiden

Den indiska träindustrin, med tyngdpunkt på möbel- och snickeriindustrin, visar stort intresse för svensk furu. Även indiska arkitekter och designers visar nyfikenhet för det mångsidiga och hållbara materialet. Det kunde branschorganisationen Svenskt Trä konstatera under sitt deltagande i mässan India Wood tillsammans med nio svenska sågverksföretag.

Mässan India Wood hölls 8 - 12 mars 2018 i Bangalore i södra Indien. Intresset för de svenska barrträslagen, och i synnerhet furu, var stort bland besökarna, som främst bestod av indiska möbel- och snickeriföretag, träimportörer samt i mindre omfattning inredningsarkitekter, arkitekter och möbeldesigners.

- Signalerna vi fick på mässan från den indiska möbelmarknaden är att den yngre generationen visar ett ökat intresse för möbler i barrträ som är relativt ljusa, känns moderna och är lätta att transportera vid till exempel en flytt, säger Charlotte Dedye Apelgren, chef för segmentet Interiör & Design på Svenskt Trä.

I samband med mässan skrev Svenskt Trä också under ett samförståndsavtal med det indiska statliga utbildningsorganet Furniture & Fitting Skill Council (FFSC). Svenskt Trä vill på så sätt bidra till att sprida kunskap i Indien om hur man industriellt bearbetar barrträ i tillverkningen av möbler och snickerier.

- Den indiska organisationen FFSC ser ett stort behov av utbildning av möbelindustrin i Indien och i takt med att den svenska sågverksindustrin ökar sin export av barrträ till landet är det viktigt att även öka kompetensen inom möbel- och snickeriindustrin för hur materialet ska bearbetas på bästa sätt, förklarar Charlotte Dedye Apelgren.

Den svenska exporten av sågade trävaror till Indien är än så länge blygsam, men den ökar snabbt. Förra året exporterade Sverige 27 000 kubikmeter sågat barrträ till ett värde av ungefär 50 miljoner kronor. Detta motsvarar en ökning med 35 procent jämfört med 2016. Sedan 2013, då exporten av sågade trävaror från Sverige till Indien började ta fart, har den exporterade volymen mer än tredubblats.

Sverige är det femte största exportlandet av barrträ till Indien, efter bland andra Tyskland och Kanada, och det land som ökat exporten mest de senaste åren. Den svenska sågverksbranschen ser Indien som en prioriterad marknad för framtiden och exporten till Indien från Sverige förväntas fortsätta att öka.

Om svensk export av sågade trävaror
Den totala svenska produktionen av sågade och hyvlade trävaror är 18 miljoner kubikmeter, av vilka 13 miljoner exporteras vilket motsvarar ett exportvärde på 27 miljarder kronor. Sverige är därmed världens tredje största exportland av sågade trävaror, mätt i volym. Sverige exporterar främst till Europa, Nordafrika, Mellanöstern samt Asien.

Om Svenskt Träs deltagande i India Wood-mässan
Svenskt Trä deltog i mässan tillsammans med följande nio svenska sågverksföretag: Holmen Timber, Martinsons, Moelven, Norra Timber, Norrskog Wood Products, SCA Timber, Setra Group, Siljan Timber och Södra.

I Svenskt Träs monter visades prover på svensk, sågad furu och gran, exempel på produkter inom inredning och byggande, samt furuytor för inredning med olika typer av ytbehandling. Sittmöblerna och borden i montern var designade av en svensk designer och tillverkade i Indien av svensk furu.

Svenskt Trä deltog även i seminariet Timber Forum som ordnades av mässan. I sin presentation tog Svenskt Trä upp exempel på hur svenskt trä används inom modern design och arkitektur samt tekniska egenskaper hos svenskt barrträ.

Charlotte Dedye Apelgren, chef Interiör & Design,
charlotte.apelgren@svenskttra.se, tel: 070 661 78 81

Camilla Carlsson, kommunikationschef,
camilla.carlsson@svenskttra.se, tel: 072 702 79 65

Här är juryn för Träpriset 2020!18.9.2018 07:12Pressmeddelande

Det prestigefyllda Träpriset är en av de främsta utmärkelserna inom svensk arkitektur och delas ut vart fjärde år av branschorganisationen Svenskt Trä. Nu står fem jurymedlemmar med bred erfarenhet inom arkitektur på både nationell och internationell nivå, redo för Träpriset 2020. - Varje omgång av Träpriset blir en markör för var vi ligger i träbyggandet i Sverige. Det ska bli intressant att se hur det har utvecklats de senaste fyra åren, säger Carmen Izquierdo, arkitekt och ordförande för Träprisjuryn 2020.

Myter om träkonstruktioner och ljud lever kvar17.9.2018 10:53Pressmeddelande

”Inga akustikproblem träkonstruktioner i limträ”. Uppfattningen att trä- och limträkonstruktioner får problem med störande ljud är en myt, det visar både forskning och praktisk erfarenhet. Ändå lever myten kvar. − Tvärtom kan akustiken i trähus upplevas mjukare och behagligare än i hus med andra konstruktionsmaterial, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

”Träbyggandet är här och nu!”3.9.2018 07:06Pressmeddelande

Träbyggandet är ett stort, nationellt intresse och det fortsätter att växa. Under Trä & Teknik-mässan lyftes många exempel fram där trä är en viktig del av lösningen för några av våra mest aktuella samhällsproblem. Med smarta digitala sågverk, effektiva produktionsanläggningar och industriella byggprocesser möter träbyggindustrin den ökade efterfrågan på fler bostäder, lägre klimatpåverkan och sysselsättning i hela landet.

Trä & Teknik - en viktig mötesplats när träbyggindustrin går mot 40 miljarder22.8.2018 13:32Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN Klimat-, sysselsättning- och boendefrågan står idag överst på många agendor. Detta innebär vind i seglen för träbyggindustrin då både materialets styrkor och industriellt träbyggande är viktiga pusselbitar för att möta dessa utmaningar. Besök Trä & Teknik-mässan i Göteborg den 28–31 augusti och träffa representanter från en industri vars omsättning beräknas fördubblas fram till år 2025. Mässan invigs av H.M. Konungen.