Industrin behöver en ny reforminriktad politik

Teknikföretagen hoppas att Sverige kommer att få en regering som tar ett samlat grepp för att stärka den svenska industrins konkurrenskraft, en avgörande faktor för att bevara vårt ekonomiska välstånd.

Konkurrensen från världsmarknaden förändras snabbt och ökar i alla sektorer. Samtidigt som omvärlden präglas av stor osäkerhet, med bl. a. Brexit och utmaningar för frihandelssystemet. Nu krävs insikt och en ny reforminriktad politik, så att svensk industri även framöver kan generera exportintäkter och välstånd i Sverige.

- Men Sverige kommer under de närmaste fyra åren ha en riksdag där en fjärdedel av ledamöterna vill gå ur EU. Viktigare än någonsin att en ny statsminister betonar vikten av Europasamarbetet med de länder som är våra viktigaste handelspartners och att vi fortfarande är ett land som står starkt för frihandel och de fyra friheterna inom EU, säger Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen.

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Håkan Eriksson tillförordnad kommunikationschef på Teknikföretagen3.9.2018 07:00Pressmeddelande

Håkan Eriksson tillträder den 3 september tjänsten som tillförordnad kommunikationschef på Teknikföretagen. Håkan kommer att fortsätta Teknikföretagens arbete med att synliggöra industrins betydelse för tillväxt och välfärd och de frågor som är av stor betydelse för den svenska industrins konkurrenskraft. I samband med detta tillträder tidigare kommunikationschef Per Braconier en tjänst som kommunikationsstrateg.

Ulf Lindberg ny näringspolitisk chef på Teknikföretagen17.8.2018 11:12Pressmeddelande

Ulf Lindberg, som på konsultbasis haft ett utredningsuppdrag åt Teknikföretagen, kommer att tillträda tjänsten som näringspolitisk chef på avdelningen Industriell utveckling. Ulf Lindbergs uppgift blir att öka fokuseringen med Teknikföretagens påverkansarbete. Innan Ulf Lindberg startade egen verksamhet var han näringspolitisk chef på Almega. Han efterträder Amelie von Zweigbergk som lämnar Teknikföretagen.

Teknikföretagen i Almedalen 201826.6.2018 07:00Pressinbjudan

I Almedalen sätter Teknikföretagen sökarljuset på några av den svenska industrins ödesfrågor. För om Sverige även framöver ska vara en framgångsrik industrination med en export som betalar vårt välstånd, då måste det till reformer på flera områden. I Almedalen kommer Teknikföretagen att fokusera på handel, hållbarhet och en fungerande kompetensförsörjning. Det blir heta debatter, blandat med djuplodande samtal och lättsamma mingel.