Industrin behöver en ny reforminriktad politik

Teknikföretagen hoppas att Sverige kommer att få en regering som tar ett samlat grepp för att stärka den svenska industrins konkurrenskraft, en avgörande faktor för att bevara vårt ekonomiska välstånd.

Konkurrensen från världsmarknaden förändras snabbt och ökar i alla sektorer. Samtidigt som omvärlden präglas av stor osäkerhet, med bl. a. Brexit och utmaningar för frihandelssystemet. Nu krävs insikt och en ny reforminriktad politik, så att svensk industri även framöver kan generera exportintäkter och välstånd i Sverige.

- Men Sverige kommer under de närmaste fyra åren ha en riksdag där en fjärdedel av ledamöterna vill gå ur EU. Viktigare än någonsin att en ny statsminister betonar vikten av Europasamarbetet med de länder som är våra viktigaste handelspartners och att vi fortfarande är ett land som står starkt för frihandel och de fyra friheterna inom EU, säger Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen.

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Teknikföretagen ger ut teknikbok för breddad rekrytering till teknikbranschen23.10.2018 07:00Pressmeddelande

Det kunskapsförsprång som Sverige och västvärlden har haft i teknikutvecklingen minskar succesivt. Nya teknologier skapar nya möjligheter men ställer också krav på Sverige att öka sin kompetensnivå. Ännu fler måste få upp ögonen för teknikämnet och då spelar skolan en avgörande roll. För att stötta och inspirera tekniklärare har Teknikföretagen tagit fram en ny teknikbok där tekniken sätts i nya, samhällsaktuella sammanhang.