Svensk Handel

Industrin har satt märket: ”Extremt tufft för många företag i handeln”

Dela
Parterna inom industrin har enats om nya kollektivavtal och därmed är märket satt i årets avtalsrörelse. Den sammanlagda kostnadsramen är 7,4 procent över två år.

– Vi kan konstatera att nivån är väldigt hög. Försäljningssiffrorna i handeln är de sämsta på 30 år. Vi behöver gå tillbaka hela vägen till 90-talskrisen för att hitta motsvarande nedgång. Det kommer att bli extremt tufft för många företag i handeln att bära de ökade kostnaderna, säger Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel.  

Avtalsvärdet är 4,1 procent första året och 3,3 procent år två. Nu fortsätter Svensk Handel förhandlingarna om nya kollektivavtal i handeln.

– Märkets normerande och stabiliserande roll på arbetsmarknaden är oerhört viktig, inte minst i de på många sätt oroliga tider som vi befinner oss i just nu. Nu har vi ett märke i form av ett tvåårsavtal med en tydlig kostnadsram på 7,4 procent. Det är den ramen vi har att förhålla oss till i de fortsatta förhandlingarna inom handeln, säger Ola Axelsson.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye