Inför tävlingshelgen: Stor löparhelg med spännande kast- och hoppinslag väntar

Just nu laddar löpare, allt från de som springer i drygt 10 sekunder till de som håller på ett helt dygn, upp för nya tävlingar. RM i 24-timmarslöpning avgörs i Skövde och de något kortare distanserna samlas i Göteborg. Samtidigt kastar Kim Amb spjut i Tyskland på lördag och Fanny Roos stöter kula i Småland på söndag. Det är också tillfälle att blicka framåt nästa vecka, då bland annat SM Halvmarathon avgörs på klassiska Anderstorp Motorstadion.

25-26 juli: RM 24-timmars, Skövde

Riksmästerskapet i 24-timmarslöpning avgörs under helgen på Södermalms IP, Skövde. Bland de starkaste namnen anses Therese Fredriksson, SOK Knallen, och Martin Scharp, Scania Road Runners. Båda sprang bra 2019 och Martin tog då RM-titeln. Therese hann också springa ett 24-timmarslopp i Finland i år innan pandemin tog fart. Då kom hon hela 222.558 km.

Kontakt: Reima Hartikainen, hartikainen.reima@gmail.com, 0732-481 670.

25 juli: Skys the limit, Zweibrücken, Tyskland

Efter den föregående helgens fina prestationer i Vårkastet i Bålsta är det på lördag dags för Kim Amb, Bålsta, att kasta spjut i Tyskland.

Kontakt på plats: Björn Amb: 070-8727372.

25 juli: Bannister Running Invitational #5, Göteborg

Den svensk löpareliten fortsätter att samlas till Slottsskogsvallen i Göteborg. På lördag kväll är startfältet vasst och intressant!

• M 800m: Andreas Kramer, Sävedalen, gör sitt andra lopp för säsongen med första målsättningen om att putsa på sitt eget årsbästa 1.46.95. För att bli europaetta krävs 1:46.18, världsetta 1:45.38, nå sitt eget svenska rekord 1:45.03. Nummer 2-3-4-5-6 i Sverige är också med i loppet och dessutom springer Carl Bengtström, Örgryte, överraskande sträckan.
  • K 800m: Hanna Hermansson, Tureberg, får möta svenska rekordhållaren Lovisa Lindh, Ullevi, som aviserat att hon kommer till start. 11 av de 12 snabbaste tjejerna i Sverige förväntas delta under kvällen (någon dock i annan gren).
  • M 1500m: Andreas Almgren, Tureberg, som satte svenskt inomhusrekord på 3000m i vintras åter till Göteborg, sover över hos Andreas Kramer och tar sig an loppet på lördag.
  • M 100m: Thobias Montler, MAI, som inte bara är en av världens främsta längdhoppare utan även en av Sveriges snabbaste sprinters tar sig an 100m på lördag.
  • K 100m: Träningskompisarna Claudia Payton, Ullevi, och Elvira Tanderud, Trollhättan, är snabbast i landet i år och springer båda på lördag. Elvira, född -04, har slagit igenom under året.
  • M 5000m: David Nilsson, Högby, som för en knapp vecka sen satte nytt svenskt rekord på 5km landsväg. Han möter bland annat av Sävedalens Jonathan Fridolfsson och Turebergs Daniel Lundgren.
  • K 3000m hinder: Den svenska mästarinnan Linn Söderholm från Sävedalen oc resten av medaljtrion från SM 2019 är på plats. Linn har under säsongen satt PB på 3000m (9:16.12) och 5000m (15:49.69) och tagit sig an 10 000m (34:22.90).
  • K 400mH: Årets tre snabbaste tjejer i Sverige finns på plats med Mölndals Hanna Palmqvist i spetsen.

Kontakt och föranmälan för press: Per Skoog, competition@bannisterrunning.com, 0738-13 80 80.

25 juli: Gbg Jump Tour, Göteborg

Strax innan löptävlingarna samlas hoppare på Slottsskogsvallen. Framförallt en lokal tävling men det kommer att vara intressant att följa Rebecka Abrahamsson i tresteget och Maja Nilsson i höjdhoppet.

Till startlista för tävlingen

26 juli: Villstadkastet, Villstad

Fanny Roos fortsätter sitt tävlande i Villstad, strax norr om Smålandsstenar, och kommer där även kasta diskus.

29 juli: SM Halvmarathon, Anderstorp Motorbana

SM Halvmarathon avgörs i vanliga fall som en del av Göteborgsvarvet och därför behövdes i år en särskild lösning. Den visade sig finnas på Anderstorps Motorbana och på onsdag 29 juli livesänds mästerskapet på Svensk Friidrotts Facebooksida. Kval har krävts för deltagande och männen startar 18.30 och kvinnorna 20.00.