Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Inga lag flyttas ned från SBL nästa säsong

Eftersom den ekonomiska osäkerheten fortfarande är stor för elitföreningarna har Svenska Basketbollförbundets Tävlingsutskott beslutat att inga lag flyttas ned från SBL dam respektive SBL herr säsongen 2020/2021.

Beslutet innebär att säsongen 2021/2022 kan spelas med upp till 12 lag i SBL herr och 14 lag i SBL dam. Detta eftersom lag från Superettan herr respektive Basketettan dam fortfarande ska ha möjligheten att kvalificera sig för spel i de högsta serierna.

- Det har varit ett önskemål från båda serieföreningar att inga lag ska kunna flyttas ned nästa år. Motivet är såklart att underlätta för lagen att inte behöva ta kortsiktiga kostnader för att rädda sig kvar, säger Olle Lundén, tävlingsansvarig på Svenska Basketbollförbundet.

Tävlingsutskottet beslutade även att SBBF inte kommer att tillämpa regeln om minst 50% hemmafostrade spelare om ett lag åker med endast 8 spelare till bortamatch.

SBBF har sedan tidigare tagit beslut om kostnadslättnader nästkommande säsong så som inga matchkommissarier, slopade administrationsavgifter och minskat antal spelare som behöver byta om per match.

EM-kvalmatcher i "bubbla" för herrlandslaget21.9.2020 09:16:45 CESTPressmeddelande

FIBA meddelade i fredags att herrarnas EM-kvalmatcher i november 2020 och februari 2021 kommer att spelas i en bubbla. Det blir alltså inga hemmamatcher för det svenska herrlandslaget. - I denna speciella tid är spelarnas och stabernas hälsa det som ska vara i första rummet. Detta är också ur tävlingssynpunkt det mest rättvisa. Vi ser fram emot att göra det bästa av detta, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo. Inget är bestämt ännu kring damernas EM-kval, där Sverige möter Israel och Montenegro.