Ingen jämlikhet vid krocktester
Krockdockor har funnits sedan femtiotalet och utvecklas ständigt. Euro NCAP, samarbetsorganisation som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor idag. De representerar bland annat en genomsnittlig man och de fem procent av den vuxna befolkningen som är kortast. Men någon krockdocka för den genomsnittliga kvinnan används inte, trots att en sådan finns framtagen.
Enligt forskningschef Astrid Linder på Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI), är det en förklaring till att kvinnor oftare drabbas av whiplash-skador. Den genomsnittliga kvinnan är cirka en decimeter kortare än mannen vilket gör att de delar på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe.
Tillsammans med forskarkollegor på Chalmers har Astrid Linder tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Men prototypen som finns på Chalmers i Göteborg är alltjämt den enda i sitt slag i hela världen.
Motormännens Riksförbund tycker att de tester som Euro NCAP gör ska vara vägledande, så att konsumenterna kan göra sitt bilval utifrån dessa.
– Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för bägge ingår i den här stjärnmarkeringen. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.
Nyckelord
Kontakter
Carl Zeidlitztrafiksäkerhetsansvarig
Tel:072-078 75 07carl.zeidlitz@motormannen.seLänkar
Om
Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Sveriges bästa glasscaféer – landskap för landskap10.7.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Bilistorganisationen Riksförbundet M Sveriges har inför semestersäsongen utsett Sveriges bästa glasscaféer. I varje landskap har glasserveringar korats utifrån bedömningsgrunderna att det ska erbjuda den godaste glassen och trevligaste miljön.
Miljözoner och vägavgifter kan lägga sordin på semesterglädjen1.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren är det många som reser med bil eller husbil ut i Europa. Är man inte uppmärksam på vilka miljözoner och vägavgifter som gäller riskerar man kostsamma böter.
M Sverige: Klimatbonus till bilägare som delar sitt elbilsbatteri26.6.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan klimatbilsbonusen slopats och fossila drivmedel sjunkit i pris vittnar branschen om att hushållen i betydligt lägre grad köper elbilar. Detta är ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen av fordonsflottan som central för att Sverige ska nå de av riksdagen beslutade klimatmålen.
Trötthet stor trafikrisk på midsommarresan – undvik sträckkörning19.6.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande
Midsommar är en olycksdrabbad trafikhelg, i synnerhet gäller det torsdagen då trafiken är som mest intensiv. När många reser längre än vanligt, är det extra viktigt att vidta åtgärder för att undvika dåsighet. Den som har kört bil en hel natt är lika okoncentrerad klockan fem på morgonen som en utsövd förare med 0,8 promille alkohol i blodet.
Fler dödsolyckor: Sverige på väg att missa trafiksäkerhetsmålen18.6.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Som en del av Nollvisionen beslutade regeringen år 2020 att antalet dödsolyckor ska halveras till år 2030. Men arbetet mot etappmålet ser ut att misslyckas. Antalet dödsolyckor i vägtrafiken har inte minskat de senaste fem åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum