Ingen jämlikhet vid krocktester
Krockdockor har funnits sedan femtiotalet och utvecklas ständigt. Euro NCAP, samarbetsorganisation som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor idag. De representerar bland annat en genomsnittlig man och de fem procent av den vuxna befolkningen som är kortast. Men någon krockdocka för den genomsnittliga kvinnan används inte, trots att en sådan finns framtagen.
Enligt forskningschef Astrid Linder på Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI), är det en förklaring till att kvinnor oftare drabbas av whiplash-skador. Den genomsnittliga kvinnan är cirka en decimeter kortare än mannen vilket gör att de delar på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe.
Tillsammans med forskarkollegor på Chalmers har Astrid Linder tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Men prototypen som finns på Chalmers i Göteborg är alltjämt den enda i sitt slag i hela världen.
Motormännens Riksförbund tycker att de tester som Euro NCAP gör ska vara vägledande, så att konsumenterna kan göra sitt bilval utifrån dessa.
– Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för bägge ingår i den här stjärnmarkeringen. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.
Nyckelord
Kontakter
Carl Zeidlitztrafiksäkerhetsansvarig
Tel:072-078 75 07carl.zeidlitz@motormannen.seLänkar
Om
Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
