Innovativa storbolag driver satsning för framtidens transporter

Genom satsningen möjliggörs gemensam utveckling av ny teknologi men också samarbeten med mindre startup-företag, vars idéer man både vill stötta och bli inspirerade av. Bolagen vill på så sätt även stimulera utvecklingen av hela det svenska fordonsklustret, för ökad konkurrenskraft gällande framtidens transportsystem.

-De nya teknologierna kommer att erbjuda många fördelar för våra kunder och samhället i stort. Men för att lyckas utnyttja möjligheterna fullt ut måste vi inom fordonsindustrin jobba smartare, snabbare och i mycket tätare samarbete med andra, sa Martin Lundstedt, vd Volvokoncernen.

- Startups har skapat några av vår tids mest lyckade idéer och företagskoncept, delvis tack vara deras förmåga att snabbt anpassa sitt sätt att arbeta. Större bolag som Volvo Cars kan dra nytta av sättet dessa nya, lovande företag tänker och agerar på. MobilityXlab möjliggör ett närmare samarbete med startups och hjälper hålla Volvo Cars i framkant av den globala bilindustrin, sa Håkan Samuelsson, vd Volvo Car Group.

- I en tid med snabba förändringar inom fordonsindustrin kan ett ömsesidigt utbyte mellan nischade företag skapa mer robusta lösningar i en snabbare takt. Innovationstakten ökar, kommenterade Jan Carlson, styrelseordförande, vd och koncernchef, Autoliv.

MobilityXlab, som inkluderar både innovationslabb och expoyta, ligger i samma byggnad som Zenuity, Volvo Cars och Autolivs joint venture, som utvecklar mjukvara för självkörande fordon. Att det är på Lindholmen Science Park som MobilityXlabnu startas upp på har varit självklart för parterna.

- Vi befinner oss i en unik miljö, vars dna är präglat av samverkansidén. Här finns starka automotivekluster, IT-kluster och en stark telekomindustri i kombination med många idérika startups i regionen. De sitter på massor av kunskap inom t ex artificiell intelligens och uppkopplade bilar, vilket gör att vi har alla förutsättningar att tillsammans accelerera utvecklingen, sa Dennis Nobelius, vd Zenuity.

- MobilityXlab är en viktig satsning för Ericsson, där vi får möjlighet att accelerera vår satsning inom IoT, Internet of Things, mitt i ett världsledande kluster av uppkopplade och självkörande fordon. Framtidens transporter kommer att vara miljövänliga, intelligenta, delvis automatiska och Ericssons IoT-plattform och 5G-teknologi möjliggör detta. Vi är speciellt glada att genom denna satsning kunna arbeta nära innovativa startup-företag, kommenterade Börje Ekholm, vd Ericsson.

- Under de snart 20 år som vi har verkat här har vi haft förmånen att på olika sätt initiera, driva och samordna projekt, och med MobilityXlab tar vi det vidare ytterligare ett steg. Den gemensamma visionen, arbetssättet och inte minst utställningsdelen som blir ett fönster mot framtiden, kommer generera mycket positiv innovationskraft, sa Niklas Wahlberg, vd Lindholmen Science Park AB.

Autoliv - thomas.jonsson@autoliv.com
Ericsson - media.relations@ericsson.com
Volvo Cars - media@volvocars.com
Volvokoncernen - per-martin.johansson@volvo.com
Zenuity - catarina.falkenstrom@zenuity.com

Martin Lundstedt, vd Volvokoncernen, Niklas Wahlberg, vd Lindholmen Science Park, Niklas Heuveldop, SVP, Head of Market Area North America & Head of Technology & Emerging Business, Ericsson, Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars, Jan Carlson, vd Autoliv, Mikael Damberg, Sveriges närings- och innovationsminister, Ann-Sofie Hermansson, Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg och Dennis Nobelius, vd Zenuity.

Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom styrkeområdena transport, ICT, visualisering och media. En neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling.

Effektivare prehospital akutvård med eHälsa – fullskaliga simuleringar visar på nyttan1.11.2016 14:51Pressmeddelande

Under två veckors tid har för första gången fullskaliga simuleringar av en komplett ICT-stödd akut prehospital strokevårdkedja genomförts i projektet PrehospIT-Stroke. Team från olika ambulansorganisationer har fått testa att använda ICT-stöd under hela förloppet och alla moment har registrerats. Projektet vill på ett helt nytt sätt påvisa nyttan med samverkande ICT-lösningar, men försöken ger också en möjlighet att studera påverkan på arbetsprocesser samt samspelet med patienten och andra aktörer i vårdkedjan. Resultaten kommer att göras tillgängliga för hela branschen.