Svenska institutet

Internationell succé för svensk lånegarderob

Dela

Jackor, kostymer, toppar, jeans och accessoarer från framstående svenska modemärken har sedan i januari delats av modeintresserade världen över. ShareWear – Svenska institutets och Visit Swedens initiativ för hållbart mode – har blivit en internationell succé och engagerat människor i 117 länder.

Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet

Den Shanghaibaserade tv-kändisen Jin Xing testade en klänning från Filippa K och berättade för sina 9,6 miljoner följare på Weibo. Brittiska The Telegraph skrev ”It´s a genius plan” och tidningen Elle drog slutsatsen att ”All good things come from Sweden”. ShareWear har skapat 400 rubriker i några av världens största medier och nått 376 miljoner människor.

Tanken bakom ShareWear, ett initiativ från Svenska institutet och Visit Sweden tillsammans med svenska modeföretag, ASFB och Swedish Fashion Council, är att skapa medvetenhet kring de stora mängder kläder som slängs varje år, och istället uppmuntra människor att dela vidare sina plagg till andra. Med hjälp av starka svenska varumärken lyfter initiativet samtidigt fram ett modernt och hållbart svenskt mode, något som också stärker bilden av Sverige utomlands.

30 plagg från Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d´Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred bildade lånekollektionen som har cirkulerat under fyra månader. Det enda kravet för att få använda ett plagg är att via Instagram lämna det vidare till någon annan efter en vecka. Projektet fick en stark start genom att skådespelare, modeller, programledare, journalister, bloggare och stylister i flera länder började använda plaggen och satte fokus på frågan.

– Genom ShareWear har Sverige återigen visat sin styrka inom kreativa näringar och hållbarhet. Initiativet är också ett bra exempel på hur vi med hjälp av innovativa metoder kan skapa ett globalt engagemang, säger Annika Rembe, generaldirektör på Svenska institutet.

– Det är enormt roligt att vårt gemensamma initiativ har fått ett globalt genomslag. Att arbeta med starka svenska modevarumärken bidrar till att stärka Sverige som ett modernt och progressivt land, vilket inverkar på exporten av både mode och turism, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden. 



Mer om projektet
ShareWear lanserades den 20 januari och har genomförts i samarbete med Prime. Under 2014 genomförde Visit Sweden och Svenska institutet i samarbete med Business Sweden projektet Democreativity, ett motsvarande initiativ för att stärka Sveriges kreativa näringar med fokus på dataspelsbranschen. 

Se filmen om ShareWear

www.sharewear.se 

 

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Svenska institutet, anna.knutsson@si.se, tel 073-336 89 47

Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, tel 08-789 10 00

Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com,
tel 0705-25 04 56

Bilder

Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet
Ladda ned bild
Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet
Ladda ned bild
Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Slottsbacken 10
111 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Svenska institutet ger över 16 miljoner i projektstöd för att stärka mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet3.5.2018 13:57Pressmeddelande

En mediekampanj mot könsrelaterat våld, ett initiativ för att motverka desinformation mot barn och unga och ett program för att främja dokumentärfilmvisningar med fokus på mänskliga rättigheter. Det är några av de projekt som nu får stöd för sitt arbete med att stärka mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet. Totalt beviljar Svenska institutet, genom Creative Force, 16,5 miljoner kronor till 37 projekt i Ryssland, Turkiet, Östeuropa, Afrika samt Mellanöstern och Nordafrika.

Stockholm Forum on Gender Equality to bring together top names from more than 100 countries28.3.2018 14:47Pressmeddelande

Award-winning author Chimamanda Ngozi Adichie, Executive Director of UN Women Phumzile Mlambo-Ngcuka and human rights counsellor Colin Gonsalves are some of the 500 gender equality actors who will participate in the Stockholm Forum on Gender Equality on 15–17 April. The global forum is about strengthening women’s and girls’ rights, representation and access to resources.

Stockholm Forum on Gender Equality samlar toppnamn från över 100 länder28.3.2018 13:48Pressinbjudan

Den prisbelönta författaren Chimamanda Ngozi Adichie, UN Women-chefen Phumzile Mlambo-Ngcuka och människorättsjuristen Colin Gonsalves är några av de 500 jämställdhetsaktörer som deltar i den globala jämställdhetskonferensen Stockholm Forum on Gender Equality den 15-17 april. Konferensen handlar om att stärka kvinnors och flickors rättigheter, representation och tillgång till resurser.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum