Svenska institutet

Internationell succé för svensk lånegarderob

Dela
Jackor, kostymer, toppar, jeans och accessoarer från framstående svenska modemärken har sedan i januari delats av modeintresserade världen över. ShareWear – Svenska institutets och Visit Swedens initiativ för hållbart mode – har blivit en internationell succé och engagerat människor i 117 länder.
Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet

Den Shanghaibaserade tv-kändisen Jin Xing testade en klänning från Filippa K och berättade för sina 9,6 miljoner följare på Weibo. Brittiska The Telegraph skrev ”It´s a genius plan” och tidningen Elle drog slutsatsen att ”All good things come from Sweden”. ShareWear har skapat 400 rubriker i några av världens största medier och nått 376 miljoner människor.

Tanken bakom ShareWear, ett initiativ från Svenska institutet och Visit Sweden tillsammans med svenska modeföretag, ASFB och Swedish Fashion Council, är att skapa medvetenhet kring de stora mängder kläder som slängs varje år, och istället uppmuntra människor att dela vidare sina plagg till andra. Med hjälp av starka svenska varumärken lyfter initiativet samtidigt fram ett modernt och hållbart svenskt mode, något som också stärker bilden av Sverige utomlands.

30 plagg från Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d´Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred bildade lånekollektionen som har cirkulerat under fyra månader. Det enda kravet för att få använda ett plagg är att via Instagram lämna det vidare till någon annan efter en vecka. Projektet fick en stark start genom att skådespelare, modeller, programledare, journalister, bloggare och stylister i flera länder började använda plaggen och satte fokus på frågan.

– Genom ShareWear har Sverige återigen visat sin styrka inom kreativa näringar och hållbarhet. Initiativet är också ett bra exempel på hur vi med hjälp av innovativa metoder kan skapa ett globalt engagemang, säger Annika Rembe, generaldirektör på Svenska institutet.

– Det är enormt roligt att vårt gemensamma initiativ har fått ett globalt genomslag. Att arbeta med starka svenska modevarumärken bidrar till att stärka Sverige som ett modernt och progressivt land, vilket inverkar på exporten av både mode och turism, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden. 



Mer om projektet
ShareWear lanserades den 20 januari och har genomförts i samarbete med Prime. Under 2014 genomförde Visit Sweden och Svenska institutet i samarbete med Business Sweden projektet Democreativity, ett motsvarande initiativ för att stärka Sveriges kreativa näringar med fokus på dataspelsbranschen. 

Se filmen om ShareWear

www.sharewear.se 

 

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Svenska institutet, anna.knutsson@si.se, tel 073-336 89 47


Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, tel 08-789 10 00


Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com,
tel 0705-25 04 56

Bilder

Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet
Ladda ned bild
Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet
Ladda ned bild
Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Virkesvägen 2
120 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se

Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye