Svenska institutet

Internationell succé för svensk lånegarderob

Dela

Jackor, kostymer, toppar, jeans och accessoarer från framstående svenska modemärken har sedan i januari delats av modeintresserade världen över. ShareWear – Svenska institutets och Visit Swedens initiativ för hållbart mode – har blivit en internationell succé och engagerat människor i 117 länder.

Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet

Den Shanghaibaserade tv-kändisen Jin Xing testade en klänning från Filippa K och berättade för sina 9,6 miljoner följare på Weibo. Brittiska The Telegraph skrev ”It´s a genius plan” och tidningen Elle drog slutsatsen att ”All good things come from Sweden”. ShareWear har skapat 400 rubriker i några av världens största medier och nått 376 miljoner människor.

Tanken bakom ShareWear, ett initiativ från Svenska institutet och Visit Sweden tillsammans med svenska modeföretag, ASFB och Swedish Fashion Council, är att skapa medvetenhet kring de stora mängder kläder som slängs varje år, och istället uppmuntra människor att dela vidare sina plagg till andra. Med hjälp av starka svenska varumärken lyfter initiativet samtidigt fram ett modernt och hållbart svenskt mode, något som också stärker bilden av Sverige utomlands.

30 plagg från Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d´Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred bildade lånekollektionen som har cirkulerat under fyra månader. Det enda kravet för att få använda ett plagg är att via Instagram lämna det vidare till någon annan efter en vecka. Projektet fick en stark start genom att skådespelare, modeller, programledare, journalister, bloggare och stylister i flera länder började använda plaggen och satte fokus på frågan.

– Genom ShareWear har Sverige återigen visat sin styrka inom kreativa näringar och hållbarhet. Initiativet är också ett bra exempel på hur vi med hjälp av innovativa metoder kan skapa ett globalt engagemang, säger Annika Rembe, generaldirektör på Svenska institutet.

– Det är enormt roligt att vårt gemensamma initiativ har fått ett globalt genomslag. Att arbeta med starka svenska modevarumärken bidrar till att stärka Sverige som ett modernt och progressivt land, vilket inverkar på exporten av både mode och turism, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden. 



Mer om projektet
ShareWear lanserades den 20 januari och har genomförts i samarbete med Prime. Under 2014 genomförde Visit Sweden och Svenska institutet i samarbete med Business Sweden projektet Democreativity, ett motsvarande initiativ för att stärka Sveriges kreativa näringar med fokus på dataspelsbranschen. 

Se filmen om ShareWear

www.sharewear.se 

 

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Svenska institutet, anna.knutsson@si.se, tel 073-336 89 47

Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, tel 08-789 10 00

Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com,
tel 0705-25 04 56

Bilder

Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet
Ladda ned bild
Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet
Ladda ned bild
Foto: Svenska institutet
Foto: Svenska institutet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Slottsbacken 10
111 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se

Följ Svenska institutet

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum