Internationell succé för svensk lånegarderob
Den Shanghaibaserade tv-kändisen Jin Xing testade en klänning från Filippa K och berättade för sina 9,6 miljoner följare på Weibo. Brittiska The Telegraph skrev ”It´s a genius plan” och tidningen Elle drog slutsatsen att ”All good things come from Sweden”. ShareWear har skapat 400 rubriker i några av världens största medier och nått 376 miljoner människor.
Tanken bakom ShareWear, ett initiativ från Svenska institutet och Visit Sweden tillsammans med svenska modeföretag, ASFB och Swedish Fashion Council, är att skapa medvetenhet kring de stora mängder kläder som slängs varje år, och istället uppmuntra människor att dela vidare sina plagg till andra. Med hjälp av starka svenska varumärken lyfter initiativet samtidigt fram ett modernt och hållbart svenskt mode, något som också stärker bilden av Sverige utomlands.
30 plagg från Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d´Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred bildade lånekollektionen som har cirkulerat under fyra månader. Det enda kravet för att få använda ett plagg är att via Instagram lämna det vidare till någon annan efter en vecka. Projektet fick en stark start genom att skådespelare, modeller, programledare, journalister, bloggare och stylister i flera länder började använda plaggen och satte fokus på frågan.
– Genom ShareWear har Sverige återigen visat sin styrka inom kreativa näringar och hållbarhet. Initiativet är också ett bra exempel på hur vi med hjälp av innovativa metoder kan skapa ett globalt engagemang, säger Annika Rembe, generaldirektör på Svenska institutet.
– Det är enormt roligt att vårt gemensamma initiativ har fått ett globalt genomslag. Att arbeta med starka svenska modevarumärken bidrar till att stärka Sverige som ett modernt och progressivt land, vilket inverkar på exporten av både mode och turism, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.
Mer om projektet
ShareWear lanserades den 20 januari och har genomförts i samarbete med Prime. Under 2014 genomförde Visit Sweden och Svenska institutet i samarbete med Business Sweden projektet Democreativity, ett motsvarande initiativ för att stärka Sveriges kreativa näringar med fokus på dataspelsbranschen.
Se filmen om ShareWear
Nyckelord
Kontakter
Anna Knutsson, pressansvarig Svenska institutet, anna.knutsson@si.se, tel 073-336 89 47
Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, tel 08-789 10 00
Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com,
tel 0705-25 04 56
Bilder
Länkar
- Elle France: ”L’instant mode: le prêt-à-partager de ShareWear”
- Harper´s Bazaar: ”Now you can swap clothes via Instagram”
- The Guardian: ”Well dressed: ShareWear”
- The Telegraph: ”ShareWear: Would you share your clothes with strangers on Instagram?”
- Treehugger: “Sweden launches collection of clothing that you can borrow for free”
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum