Investera nu för god hälsa i framtiden

Långsiktiga kommunala planer för idrotten behövs när samhället ska resa sig efter coronapandemin. Utan plats för idrott riskerar vi att bygga in ohälsa och segregation.

Coronapandemin har synliggjort samhällets segregation och skillnader i hälsa mellan grupper. Idrott och fysisk aktivitet är en av de bästa och billigaste åtgärderna för att möta ökande ohälsa.

Sverige behöver bygga bostäder. Men ett hållbart samhälle behöver mer än bostäder. Riksidrottsförbundets enkätundersökning hos kommunerna visar att 45 procent av kommunerna har gjort en analys av tillgång till idrottsytor i kommunen. Ungefär hälften av kommunerna har inte en utvecklingsplan för idrottsanläggningar. Samtidigt är många anläggningar från 1960- och 1970-talet som är i starkt behov av modernisering. Samtidigt befinner sig Sverige i en djup lågkonjunktur och många kommuner behöver göra hårda prioriteringar.

– Bygger vi inte bra platser för idrott riskerar vi att bygga in segregation och ohälsa. Det är bra att regeringen vill se över möjligheterna att inrätta en fond som hjälper kommuner att modernisera idrottsanläggningarna i Sverige och våga investera i nya idrottsanläggningar. Den kostnaden klarar inte kommunerna själva och priset för ohälsa är monumental. Men kommunerna kan inte vänta på staten, man måste planera för fler och moderna idrottsanläggningar redan nu, säger Björn Eriksson, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Bara en av tre kommuner har långsiktiga idrottspolitiska program som hjälper till i prioriteringarna.

– När idrotten får vara med i framtagandet av de kommunala idrottspolitiska programmen, då skapar vi tydliga och långsiktiga förutsättningar för idrottsrörelsen. Med det som grund kan vi göra ännu mer bra idrott och bygga Sverige starkare, säger Björn Eriksson.

Läs vad Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson skriver på Dagens samhälle debattplats.