Invigning av Vinterljus på Lucia

På fredag den 13 december kl 18.00, invigs Vinterljus 2019 på Stora torget. Medverkar gör bland andra idolartisten och tidigare LiU-studenten Ellie Lilja, elever från Linköpings musikklasser och politiker och tjänsteperson från kommunen.

Efter tre års uppehåll är det åter dags att inviga och tända Vinterljusinstallationerna, som i år 14 till antalet.

– Vi kommer få en finstämd invigning på Stora torget. Att både idolartisten och tidigare LiU-studenten Ellie Lilja, och elever och lärare från Linköpings musikklasser tackade ja utan att tveka känns verkligen jättekul, säger Claes Lauritsen från Visit Linköping & Co som har huvudansvaret för invigningen.

Ellie Lilja kommer att framföra flera sånger, inte minst den i Linköping så populära ”Stad i ljus”. Linköpings musikklasser årskurs 8 och 9 medverkar med luciatåg och kör.

Det blir också en intervju med Vinterljus projektledare Elna Hammarström och ordförandena från de båda nämnderna som står bakom evenemanget, Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C) och Kultur- och fritidsnämndens ordförande Gustaf Appelberg (L).

– Hur vi tänder installationerna kommer jag inte att avslöja nu, det får man komma till Stora torget för att få uppleva, säger Claes Lauritsen.

Bra att veta inför invigningen

Invigningen börjar kl.18.00 på Stora torget. Kom gärna i god tid.

I samband med invigningen kommer Storgatan att stängas av för all trafik kl. 17-19. Östgötatrafiken stänger under denna tid därför av hållplatserna Stora torget och Borggården i båda riktningarna. Hållplats Barnhemsgatan läge A är avstängd sedan tidigare på grund av byggnation i närheten. Linje 3, 13 och 25 får ny tillfällig hållplats på Trädgårdstorget, läge A och C.

Det finns både en digital karta och en tryckt karta över de 14 installationerna i Vinterljus 2019. Tryckta kartor kommer bland annat att delas ut under invigningen och också att finnas i bland annat Konsert och Kongress reception och Kontakt Linköping vid stadsbiblioteket. Den digitala kartan finns här

Vinterljus 2019 är ett samarbete mellan Linköpings kommun, Tekniska verken och Visit Linköping & Co.

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se