ISP Sport och Svensk Friidrott tecknar nytt treårsavtal

Rättighetsbolaget ISP Sport och Svensk Friidrott har framgångsrikt samarbetat sedan 2013. Nu har ett nytt avtal gällande kommersiella rättigheter tecknats över 2022. – Det känns väldigt inspirerande att få vara med och driva den kommersiella utvecklingen framåt för svensk friidrott i ytterligare tre år framöver, säger Andreas Ottermark, vd ISP Sport & Marketing AB.

- Friidrotten är en av våra mest folkkära idrotter där Sverige haft en stark tradition av framgångsrika utövare. Nu ser vi också en spännande generation, med Daniel Ståhl, Armand Duplantis, Angelica Bengtsson, Fanny Roos, Tilde Johansson med flera, som borgar för framtida framgångar för friidrotten, fortsätter Andreas Ottermark.

– Samarbetet med ISP har gett den effekt vi hoppats på och nu vill vi ta det ytterligare ett steg. Parallellt med de stora framgångarna för våra friidrottare ser vi även en spännande framtid i den breda motionsverksamheten inom friidrotten. ISP är en viktig aktör för att vi ska bli ännu mer framgångsrika på det kommersiella planet, säger Jan Larsson, marknadsdirektör Svensk Friidrott.

Förutom internationella framgångar för friidrottslandslaget är starka event och tävlingar som Finnkampen, Folksam Grand Prix och SM tongivande inom förbundets verksamhet. Dessutom ligger alla motions- och långlopp under Svensk Friidrott, vilket gör friidrotten till Sveriges största individuella idrott bland både män och kvinnor.

ISP och Svensk Friidrott har samarbetat kring försäljning av kommersiella rättigheter sedan 2013. Ett samarbete som alltså nu fortlöper ytterligare tre år.

– Vi har växt och vunnit tillsammans, vilket är precis det som vi vill göra med både kunder och uppdragsgivare. Därför känns det väldigt inspirerande att få vara med och driva den kommersiella utvecklingen framåt för Svensk Friidrott i ytterligare tre år framöver, säger Andreas Ottermark.

För mer information:

Andreas Ottermark, vd ISP Sport & Marketing:

Mail: andreas@isp-sport.se

Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott:

Mail: jan.larsson@friidrott.se

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.