IT- och telekombranschen tar emot fackliga avtalskrav

Nu startar avtalsförhandlingarna inom IT- och telekombranschen. Sveriges Ingenjörer tillsammans med andra fackförbund kräver bland annat högre löner, tydligare reglering av arbetstiden och fler åtgärder för att öka jämställdheten.

– Det finns ett stort behov av kompetenta ingenjörer i IT- och telekombranschen, ett behov som kommer att växa framöver. För att uppnå tillväxt krävs att företagen kan locka till sig medarbetare med goda löner och bra villkor, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Några av de krav som Sveriges Ingenjörer överlämnat till arbetsgivarna IT&Telekomföretagen är:

• Att löneökningarna bestäms lokalt på företagen men med en stupstock i det centrala avtalet på 3,0 procent, om parterna lokalt inte kommer överens.
  • Att göra tydligt att löneutrymmet enbart är avsett för den lokala lönerevisionen. Justeringar för att rätta till osakliga löneskillnader enligt diskrimineringslagen ska göras utöver revisionen
  • Att det ska göras tydligt att bortavtalad övertidsersättning inte är liktydigt med obegränsad arbetstid
  • Att arbetsgivare ska upprätta en handlingsplan för föräldralediga som återgår i tjänst för att se till att föräldraledig inte missgynnas i sin yrkes-, löne- och karriärutveckling

Om avtalsförhandlingarna
Förhandlingarna börjar omedelbart efter det att facken lämnat in sina avtalskrav den 14 januari.
Sveriges Ingenjörer är landets största akademikerförbund med 153 000 medlemmar och avtalen inom IT- och telekombranschen gäller sammanlagt 6 500 yrkesverksamma medlemmar.
Sveriges Ingenjörer och Akavia skriver under avtalet gemensamt, där också Unionen är en avtalspart. I telekomsektorn finns även Seko och Ledarna med som avtalsparter.

Ladda ner yrkandena i sin helhet.

För mer information
Pia Bäckström, enhetschef Förhandling tjänstesektorn, pia.backstrom@sverigesingenjorer.se, tel: 08-613 81 26

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

Kollektivavtal klart med Paradox3.6.2020 15:17:18 CESTPressmeddelande

Sveriges Ingenjörer och Unionen har tillsammans med techföretaget Paradox förhandlat fram kollektivavtal. Paradox blir därmed en av de första större arbetsgivarna med kollektivavtal i den svenska spelutvecklingsbranschen. "Avtalet med Paradox är ett fint exempel på hur kollektivavtal kan ge villkor anpassade till företags verksamheter. Det stärker arbetsgivare, medarbetare och bidrar till den svenska modellen", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

LAS-utredningens förslag gör alla provanställda på livstid1.6.2020 15:01:44 CESTPressmeddelande

Förslagen i Las-utredningen skulle urholka individens anställningsskydd och kraftigt rubba maktbalansen till arbetsgivarnas fördel. "I klartext leder det till att vi alla kommer att bli provanställda på livstid om utredningens förslag blir verklighet", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer. Utredningen har misslyckats med att leva upp till direktiven. Nu måste politikerna hålla sitt löfte och låta parterna förhandla fram sitt förslag.