Jahresfrühstück: Tyska Turistbyrån presenterar CulinaryGermany, Berlin och 100 år Bauhaus

På bilden (v.t.h.): Frederic Foerster, Peggy Gallert, Iris Müller och Catarina Erceg; Copyright © pellenilsson

Ett fyrtiotal besökare var med när Iris Müller, Marknadschef på Tyska Turistbyrån och hennes kollega Frederic Foerster, press och webbansvarig, presenterade den positiva utvecklingen för Tyskland som turistdestination samt de aktuella kampanjerna Culinary Germany (#enjoygermanfood) och 100 år Bauhaus.

Efteråt fick gästerna en visuell inblick i hur en 24 timmars upplevelse i Berlin kan se ut, när Peggy Gallert, Media Relations Manager visitBerlin och hennes kollega Catarina Erceg, Trade Relations Manager visitBerlin, presenterade Berlin 365 dagar om året 24/7.

Kunde du inte delta på evenemanget? Inga problem! Hör av dig till frederic.foerster@germany.travel för presentation och pressmaterial.

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån

Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 20192.11.2018 09:33Pressmeddelande

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet. Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier. Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter. Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH. I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.