Jahresfrühstück: Tyska Turistbyrån presenterar CulinaryGermany, Berlin och 100 år Bauhaus

På bilden (v.t.h.): Frederic Foerster, Peggy Gallert, Iris Müller och Catarina Erceg; Copyright © pellenilsson

Ett fyrtiotal besökare var med när Iris Müller, Marknadschef på Tyska Turistbyrån och hennes kollega Frederic Foerster, press och webbansvarig, presenterade den positiva utvecklingen för Tyskland som turistdestination samt de aktuella kampanjerna Culinary Germany (#enjoygermanfood) och 100 år Bauhaus.

Efteråt fick gästerna en visuell inblick i hur en 24 timmars upplevelse i Berlin kan se ut, när Peggy Gallert, Media Relations Manager visitBerlin och hennes kollega Catarina Erceg, Trade Relations Manager visitBerlin, presenterade Berlin 365 dagar om året 24/7.

Kunde du inte delta på evenemanget? Inga problem! Hör av dig till frederic.foerster@germany.travel för presentation och pressmaterial.

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27:53Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27:36Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl