Jan Gulliksen får ingenjörernas arbetsmiljöpris 2022

Jan ”Gulan” Gulliksen, professor i människa-datorinteraktion vid KTH är årets mottagare av Levipriset - Sveriges Ingenjörers pris som belönar utveckling av god arbetsmiljö genom ingenjörskap och teknik. Gulliksen belönas för sitt stora engagemang inom arbetsmiljö och digitalisering.
Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörers förbundsordförande delar ut Levipriset till Jan "Gulan" Gulliksen

– Jag är otroligt glad och stolt över att ha blivit utsedd till mottagare av Levipriset. Det är på sätt och vis ett tack till alla som jag samarbetat med inom området digitalisering och arbetsmiljö säger Jan Gulliksen, Levipristagare 2022.

Under sitt arbete som lärare inom det relativt nya datavetenskapliga ämnet människa-datorinteraktion har han undervisat ett tjugotal årgångar av teknologer. Jans fokus är användarcentreringens och användardeltagandets centrala roll för att arbetslivets digitalisering ska kunna genomföras med förbättrad eller bibehållen arbetsmiljö.

– Jan Gulliksen har under sin forskarkarriär fördjupat sig i digitalisering och digitalt arbete ur ett arbetsmiljöperspektiv och drivit användarcentrerad utveckling av digitala system. Digitalisering leder till helt nya sätt att lära sig och Jan har utmärkt sig genom att pedagogiskt presentera kunskaper som skapar tydliga insikter hos andra, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Utöver att vara forskare och lärare är Jan Gulliksen även vicerektor på KTH med ansvar för digitalisering av lärosätet. Under sin forskarkarriär har han satt stort avtryck inom området. De senaste åren har hans arbete och engagemang rörande digital arbetsmiljö bland annat inkluderat:

• medförfattare till boken Digitaliseringen och Arbetsmiljön som utsågs till årets HR-bok 2018.
  • att ha anpassat en metod för att genomföra digitala skyddsronder både inom KTH och på andra arbetsplatser. Verktyget ”Användbarhetsronden” har blivit svensk standard för att genomföra digitala skyddsronder.
  • uppdrag i insynsrådet till Arbetsmiljöverket, bland annat kring frågor om digital arbetsmiljö
  • medverkan, roller och uppdrag i olika offentliga sammanhang rörande digitalisering och arbetsmiljö. Åren 2012-2016 ledde han regeringens Digitaliseringskommission. Jan Gulliksen sitter med i regeringens Digitaliseringsråd. Dessutom är han”Digital Champion of Sweden” för EU-kommissionens räkning.

Jan Gulliksen, mottagare av Levipriset 2022: gulliksen@kth.se

Om Levipriset
Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens nestor, professor emeritus Lennart Levi.

Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att uppmärksamma ingenjörernas roll för utvecklingen av en bra arbetsmiljö.

Pristagaren tilldelas en prissumma på 50 000 kronor.

Jan Gulliksen,  mottagare av Levipriset 2022 / Foto: Marc Feminia
Jan Gulliksen, mottagare av Levipriset 2022 / Foto: Marc Feminia

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.