Jan Malmsjö på scen i Samuel Becketts Krapps sista band

Med Krapps sista band gör Jan Malmsjö för första gången en teatermonolog. För regi och scenografi står Karl Dunér. Premiär på Målarsalen den 13 oktober.

- Krapps sista band är Becketts mest personliga pjäs – där allt pendlar mellan ljus och mörker, tystnader och ord, förfluten och pågående tid, mellan minne och glömska. Det är fantastiskt att under flera månader umgås med både Jan och Krapp, båda lika enastående, säger Karl Dunér.

Varje födelsedag spelar Krapp in ett band där han summerar året som gått. Han fyller idag 69 år och värmer upp med att lyssna på tidigare års inspelningar. Han återvänder särskilt till en inspelning han gjorde 30 år tidigare.

Krapps sista band från 1958 av nobelpristagaren Samuel Beckett är på en gång ett monodrama framfört av en ensam skådespelare och en dialog med röster från Krapps alla åldrar. I rollen som Krapp ser vi Jan Malmsjö, som under åren medverkat i en rad uppsättningar på Dramaten, senast i Fanny och Alexander Farliga förbindelser och Rosmersholm

Karl Dunér har tidigare på Dramaten bland annat regisserat Becketts pjäser I väntan på Godot (1990), Lyckliga dagar (1998) och Ur ett övergivet arbete (2009). Karl Dunérs senaste uppsättning på Dramaten var Den fjättrade Prometheus av Aischylos, som belönades med Svenska Teaterkritikers Förenings teaterpris 2015.

Översättning Magnus Hedlund
Regi och scenografi Karl Dunér
Peruk och mask Melanie Åberg
Ljus Hans Åke Sjöquist

Presschef

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

The 2018 Bergman Year at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm: World premiere of The Troubled; Bergman Studio; and European Bergman Conversations18.9.2017 15:04Pressmeddelande

Pernilla August will direct The Troubled , based on Linn Ullmann's novel. A new think tank is formed to develop texts for the stage: the Bergman Studio, with amongst others acclaimed director and screeenwright Lisa Langseth. In addition, throughout the year 2018, European stage artists will hold open conversations about the contemporary theatre scene in Europe.