Jayde Christopher - Årets Artist i SBL Dam

Under slutspelet i Svenska Basketligan Dam delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2020-2021. Idag delar vi ut priset Årets Artist - som går till Jayde Christopher, Visby Ladies!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2021), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Artist: Jayde Christopher, Visby Ladies

Under sin första säsong i SBL Dam startade den 24-åriga amerikanskan i alla 21 matcher hon deltog i under grundserien, och hon spelade mycket. Christopher snittade 37.40 minuter per match, bäst i hela SBL Dam - vid åtta tillfällen spelade hon hela matchen från start till slut.

Hon toppade även assistsligan (både genomsnitt och totalt) med 8.0 assists per match (sammanlagt 167 assists), och Christophers säsongssnitt är det högsta under 2000-talet i SBL Dam. Sju gånger noterades hon för 10 eller fler assists, med högsta noteringen (14) mot Mark Basket 1 november 2020.

Jayde Christopher snittade dessutom 11.9 poäng, 6.6 returer och 1.9 steals per match och bidrog stort till att Visby Ladies tog fem fler segrar än 2019-2020, och kunde avsluta säsongen med tre vinster i rad.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"En av de bästa passarna i SBL Dams moderna historia som gör att tittarna sitter likt barn framför NK:s julskyltning varje gång hon får bollen."

Röstresultat Topp 5 - Årets Artist (procent av rösterna)
:
28,8% - Jayde Christopher, Visby Ladies
18,6% - Janel McCarville, Alvik Basket
17,8% - Cassandra Jayne Nofuente, Högsbo Basket
10,3% - Janee Thompson, A3 Basket
8,9% - Chanelle Molina, Norrköping Dolphins

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 11 eller fler matcher (50%) under grundserien kan vinna ett pris.