Jobba hemifrån – är distansarbete här för att stanna?

Under pandemin har en majoritet av Fackförbundet STs medlemmar jobbat på distans en stor del av tiden. Fler än åtta av tio upplever att det har fungerat bra och inneburit att stressen har minskat, och arbetet har blivit mer effektivt. Hela 73 procent vill fortsätta att jobba mer på distans än förut, även när pandemin är över. Det visar en undersökning som ST låtit göra, där mer än 13 000 medlemmar har svarat.

Endast 11 procent av de som deltagit i undersökningen "Jobba hemifrån" uppger att de jobbade på distans regelbundet varje vecka före coronapandemins utbrott. Men efter utbrottet uppger hela 60 procent att de arbetar på distans varje dag eller någon dag i veckan. Undersökningen genomfördes i maj, när Folkhälsomyndighetens rekommendationer om distansarbete hade varit i kraft i mer än två månader. De som inte kunnat utföra sitt arbete på distans bland STs medlemmar är företrädesvis yrkesgrupperna inom spårtrafiken och kommunikation (flyg, post), medan anställda på myndigheter och i universitets- & högskolesektorn till övervägande del stannat hemma.

Av de som arbetade på distans uppger 84 procent att det fungerat ganska bra eller mycket bra. Den positiva förändring som flest nämner är mindre restider, men många tycker också att de kan arbeta mer fokuserat och har mer kontroll över sina arbetsuppgifter.

-          Det är ju en ögonblicksbild under exceptionella omständigheter, så det kan ju röra sig om nyhetens behag. Men det är uppenbart att det finns beståndsdelar i distansarbetandet som får många att inte bara må bättre, utan också göra ett bättre jobb, säger Martina Saar, en av utredarna bakom undersökningen.

Undersökningen vittnar om att distansarbetet har gjort det lättare att hitta en bra balans i vardagslivet med mindre stress. Kvinnor är mest positiva. Hela 86 procent anser att det fungerar mycket bra eller ganska bra, jämfört med 78 procent av männen. På minuskontot sätter många att de tycker att de haft sämre tillgång till sina kollegor, och att det varit svårt att skilja på arbete och fritid,

-          Det undersökningen visar är också att distansarbete ställer nya krav på ledarskapet. Många i chefsposition vittnar om det är svårare att vara ett stöd och framförallt att fånga upp signaler från medarbetarna, säger utredaren Björn Hallberg, som också arbetat med rapporten.

-          Det har funnits ett motstånd mot distansarbete hos många arbetsgivare, och det här visar ju att arbetsgivarna inte har så mycket att frukta om man ger sina medarbetare större frihet. Nu gäller det för oss som fackförbund att tillsammans med arbetsgivarna komma överens om hur vi ska ha det i framtiden. Mycket tyder på att det i varje fall inte kommer att bli som det var före pandemin, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Läs hela rapporten Jobba hemifrån - är distansarbete här för att stanna?

Gör sjukförsäkringen till en trygg försäkring25.11.2020 13:16:12 CETPressmeddelande

Tillsammans med Vårdförbundet och Kommunal har Fackförbundet ST idag skickat ett öppet brev till riksdagens socialförsäkringsutskott, med kravet att 180-dagarsregeln i sjukförsäkringen tas bort. Regeln kom till för att sänka kostnaderna för staten, inte för att skapa trygghet för de sjukskrivna. Redan innan pandemin slog till vållade 180-dagarsregeln stora problem, nu blir konsekvenserna förödande för hela samhället.