Johan Taubert ny vd för Tidningsutgivarna

Nu är det klart att Johan Taubert, idag förlagsdirektör på Story House Egmont, efter sommaren tillträder som vd för Svenska Tidningsutgivareföreningen och TU Service AB.

”Det TUs medlemmar står för och representerar är en av själva grundbultarna i en välmående demokrati, och att vi har en rik och blomstrande mediemångfald ligger därför i hela samhällets intresse. Att få bli vd för TU och jobba på uppdrag av TU:s medlemmar känns både viktigt och hedrande”, säger Johan Taubert.

Johan Taubert har tidigare arbetat som reporter på Södermanlands Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen, han har varit presschef på LRF, chefredaktör på Land Lantbruk och förlagschef på LRF Media. Sedan 2016 är han förlagsdirektör på Story House Egmont med ansvar för Egmonts svenska tidskriftsverksamhet som består av ett 30-tal titlar, bokutgivning, events och digitala affärer.

Nu ska Johan Taubert, 52, bli vd för TU:

”Det finns en rad samverkande faktorer som gör att journalistiken och möjligheten att driva en lönsam verksamhet där oberoende journalistik är varan, är satt under stor press. Därför är de frågor TU driver viktigare än någonsin”, säger Johan Taubert.

Victoria Svanberg, ordförande för TU och representerandes NWT-gruppen, har lett arbetet med att finna en ny vd. I rekryteringsgruppen har också ingått Anders Eriksson, vd för Bonnier News, Anders Enström, chefredaktör för Barometern, Fredric Karén, Senior Vice President Editorial Transformation på Schibsted, och Thomas Mattsson, tf vd för TU.

”Jag är väldigt glad att få välkomna Johan Taubert som TU:s nye vd. Johan har gedigen kompetens och erfarenhet från mediebranschen genom fler olika roller” säger Victoria Svanberg, ordförande för TU – Medier i Sverige.

Johan Taubert, som även är vice ordförande för Sveriges Tidskrifter, börjar som vd för TU efter sommaren och till dess fortsätter Thomas Mattsson, Senior Advisor på Bonnier News och styrelseledamot i TU, som tillförordnad vd.

Mer info

Johan Taubert: 076-545 24 05 och johan.taubert@egmont.se