Svensk Handel

Julen gav modehandeln en skjuts i december – återinförda restriktioner kan bromsa återhämtningen

Dela
Stilindex från Svensk Handel visar att försäljningen av kläder i fysiska butiker och inom e-handeln ökade med 43,1 procent i december jämfört med samma månad föregående år. Även skohandeln ökade kraftigt med 72,8 procent.

I jämförelse med december 2019 backar däremot klädhandeln med 2,8 procent, medan skohandeln ökar med 2,7 procent.

Butiker och e-handel December 2021-2020 December 2021-2019 Ackumulerat 2021/2019 Ackumulerat
2021/2020
Kläder

43,1 %

- 2,8 % - 6,1 %  17,4 %
Skor 72,8 %   2,7 % - 20,6 %  16,1 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Det kommer inte som någon överraskning att en stor ökning skett gentemot 2020 då julhandeln kraftigt begränsades av pandemin och dess restriktioner. Vi gläds givetvis åt att handlare ute i landet upplevt en bättre julhandel i år, men likt tidigare månader oroas vi över att återhämtningen kanske inte är fullt så stark som vi hade hoppats, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

- Genomgående under pandemin har sko- och klädhandeln varit en av de branscher som drabbats hårdast av utökade restriktioner och handlare har slitits mellan hopp och förtvivlan. Det råder inget tvivel om att en oro finns för att nya uppmaningar om att jobba hemifrån och att undvika större sociala sammanhang kan slå hårt mot en bransch som varit kraftigt utsatt i snart två års tid. 

- Det är också hög tid att fundera på vilket samhälle vi vill se efter pandemin. Handeln efterlever och fortsätter att efterleva de krav som ställs, men de ekonomiska konsekvenserna har varit stora och det ekar oroväckande tomt i många handlares kassakistor, avslutar Mats Hedenström.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye