Kälkåkningens dag söndag den 26 februari 2023

Mer kälkåkning åt folket! Det är målet med Kälkåkningens dag som instiftas 2023 av Idrottsrådet SweSliding. Kälkåkningens dag infaller den sista söndagen i februari varje år, vilket i år innebär den 26 februari.

–Med Kälkåkningens dag vill vi skapa en gemensam aktivitetsdag över hela landet som lyfter fram kälkåkning som sport och aktivitet för kroppsrörelse. Samt att ge fler människor möjlighet att åka kälke i olika former, säger Johan Ahlberg som är ordförande i idrottsrådet SweSliding.

Under Kälkåkningens dag, som i år är den 26 februari, är det tänkt att så många människor som möjligt ska få uppleva glädjen med kälkåkning. Det kan vara så enkelt som att ta med sig fika och kälkar till den lokala pulkabacken. Det kan också vara så att en förening arrangerar prova-på-dag eller ett besök till en anläggning där det finns kälkar att låna för att åka med.

Det här första året arrangeras bland annat Alpinrodel Cup och snowraceråkning i Persåsbacken i Persåsen samt prova-på alpinrodel - banrodel - skeleton eller snowracer i Hammarstrands Kälk- och Rodelbana. Alla aktiviteter kommer publiceras på www.swesports.org/kalke

Kälkåkning kan vara både idrott i en specialbyggd anläggning med OS som mål, en kul vinteraktivitet i närmaste backe hemmavid och allt där i mellan. Kälkåkning är fart, spänning och social samvaro med likasinnade. Kälkåkning kan utövas på snö eller is som underlag och med olika typer av kälkar med tillhörande tekniker. Vi är övertygade om att alla älskar att åka kälke!

Vi hoppas att den 26 februari blir en dag i kälkåkningens tecken där många människor får möjlighet att uppleva glädjen med kälkåkning!

Fakta om kälkidrotten i Sverige

Svenska Skridsko-. Kälk- och Rullidrottsförbundet (SweSports) är det samlande organet för kälksport i Sverige och medlemmar i Riksidrottsförbundet och Sveriges Olympiska Kommittee. Idrottsrådet SweSliding har till uppdrag att utveckla kälksporten inom förbundet tillsammans med anslutna föreningar.  I dagsläget finns sex olika kälksporter i Sverige: Alpinrodel, Banrodel, Bob, Naturrodel, Skeleton och Sledcross.