Katastrofstöd till Bangladesh efter översvämningar

I mitten av juni drabbades nordöstra Bangladesh av den tredje stora översvämningen på kort tid och drygt tre miljoner människor bedöms vara i behov av humanitärt stöd, enligt FN. Översvämningarna beskrivs som de värsta på 20 år. Biståndsmyndigheten Sida ger akut humanitärt stöd till de värst drabbade, som mat och andra livräddande insatser.

– De plötsliga översvämningarna har svept bort hus och ägodelar, isolerat hushåll och översvämmat jordbruksmarker. Över 470 000 personer har sökt skydd i tillfälliga skyddsrum, säger Elisabet Hedin, enhetschef för Sidas humanitära bistånd.

De omfattande översvämningarna i nordöstra Bangladesh har drabbat uppåt 7,2 miljoner människor och FN bedömer att ungefär hälften av dem är i behov av akut humanitär hjälp. Biståndsmyndigheten Sida betalar nu ut 13 miljoner totalt till fyra av Sidas strategiska partners som har möjlighet att genomföra insatser i området: Rädda Barnen, Islamic Relief, Action Against Hunger och Norwegian Refugee Council. De värst drabbade områdena är i distrikten Sylhet och Sunamganj, och insatserna ska rädda liv genom exempelvis distribution av mat, kontantinsatser, olika typer av skyddsinsatser och reparation av hus och logi.

– Vi stödjer organisationer som redan är på plats och som snabbt kan att nå fram till de som behöver det som mest. Vi räknar med att nå fram med hjälp till fler än 120 000 utsatta människor, säger Elisabet Hedin.

Fördelningen av humanitärt stöd

• Islamic Relief – 4,5 miljoner kronor
  • Action Against Hunger – 3 miljoner kronor
  • Norwegian Refugee Council – 3 miljoner kronor
  • Rädda Barnen – 2,5 miljoner kronor

Mer stöd till Somalia på gränsen till svältkatastrof6.10.2022 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Somalia har drabbats av den värsta torkan på 40 år och 6,4 miljoner människor är i behov av mat enligt FN:s kontor för humanitärt bistånd - som nu varnar för en svältkatastrof, mer allvarlig än under svältkatastrofen 2010–2011 på Afrikas Horn då mer än 250 000 somalier dog. Situationen är mycket allvarlig och biståndsmyndigheten Sida har nu beslutat om humanitärt stöd på 40 miljoner kronor, och har hittills i år bidragit med 226 miljoner till den svåra krisen.