Audi

Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.
Audi RS Q e-tron inleder ny elektrifierad era i Dakarrallyt

-  Dakarrallyt är den största tänkbara utmaningen för vår innovativa elbil med högvoltsbatteri och en högeffektiv energiomvandlare", säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. Aldrig tidigare har vi på Audi Sport kommit till start med en så komplex bil på så kort tid. Vårt första uthållighetstest under tävlingsförhållanden är samtidigt världens längsta och mest krävande rally. Vi närmar oss Dakarrallyt med stor respekt och är fullt fokuserade på utmaningen.

Under de tolv etapperna i ökenrallyt i Saudiarabien kommer Audi att möta ytterligare 91 deltagare i bilklassen, som är en av fem kategorier. Övriga klasser omfattar motorcyklar, fyrhjulingar, lätta fordon och lastbilar.

I Audi Sports historia är terrängrallyt den sjunde motorsportgrenen för märket. Sedan 1981 har Audi varit involverat i rally (WRC), standardvagnsracing (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), prototypracing (LMP), GT-racing (GT3, GT2, GT4), rallycross (WRX) och eldrivna Formel E.

Ombord på Audi RS Q e-tron finns banbrytande teknik och tre ledande förarteam. Efter att Audi blev den första biltillverkaren att vinna 24-timmarsloppet på Le Mans med en elhybrid 2012 och teamtiteln i Formel E 2017/2018, är det nu dags för nästa banbrytande satsning i öknen. I kategorin T1 Ultimate tänker Audi bevisa att en elektrifierad drivlina kan vara både effektiv och konkurrenskraftig i Dakarrallyt.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist - ett av tre namnkunniga förarteam

Tre kvalificerade förarteam kommer att göra sitt bästa för att bevisa konkurrenskraften i det nya konceptet. Mattias Ekström är välkänd som en mångsidig förare. Två DTM-titlar och segern i rallycross-VM är höjdpunkterna i en nästan 30 år lång internationell motorsportkarriär. Även andreföraren Emil Bergkvist var själv juniorvärldsmästare i rally innan han flyttade över till passagerarsätet. Stéphane Peterhansel är den mest välrenommerade i sammanhanget som 14-faldig mästare i Dakarrallyt och kör tillsammans med Edouard Boulanger som guidade dem till segern 2021. Carlos Sainz har vunnit Dakarrallyt tre gånger och har mer än två decenniers erfarenhet från rally, varav två världsmästerskap i rally-VM. Carlos kör tillsammans med landsmannen Lucas Cruz som han delade samtliga tre segrar i Dakarrallyt med.

Tolv etapper med dagsetapper på över 80 mil

Alla tre Audi RS Q e-tron kör för team Audi Sport med support av Q Motorsport. Sven Quandt’s team har över ett kvarts sekel erfarenhet av terrängrally med bland annat sex segrar i Dakar i bagaget. Totalt kommer 80 personer från Audi och Q Motorsport med alltifrån rallyförare, teknik- och logistikansvariga, teamläkare och sjukgymnaster förflytta sig genom Saudiarabien under två veckor. 2022 års rally omfattar tolv etapper med dagliga körsträckor på i vissa fall över 80 mil. Rallyts totala längd är 8 099 kilometer och det totala antalet tidsbestämda offroad-etapper är 4252 kilometer. Rallyt börjar på nyårsdagen i Jeddah och avslutas där den 14 januari. Den 8 januari är det vilodag i Riyadh.

Pionjär med högvoltsbatteri

- Högvoltsbatteriet är centralt i Audi RS Q e-tron och en milstolpe i världens tuffaste rally. ”Med drivlinan i RS Q e-tron är Audi pionjär i Dakarrallyt", säger Lukas Folie, ingenjör med ansvar för högvoltsbatteriet. Det var väldigt utmanande att definiera kraven för den här typen av tävling. Det finns helt enkelt inga tidigare erfarenheter för konceptet inom motorsporten och för den här formen av uthållighetstävling."

Konstruerad för extrema och okända förhållanden

Jämfört med Formel E, där Audi senast tävlade med en batteridriven bil, är förhållandena helt andra i Dakarrallyt.  Dagliga etapper på hundratals kilometer, det enorma motståndet i den mjuka ökensanden, höga temperaturer och ett reglemente som kräver en minimivikt på två ton, är extrema värden inom motorsporten. Med dagens batteriteknik är det inte möjligt att göra en helt eldriven elbil till Dakarrallyt under dessa förhållanden", fortsätter Lukas Folie. Konstruktionsteamet var därför tvugna att skapa ett helt nytt koncept med eldrift och en energiomvandlare utan några tidigare erfarenhetsmässiga värden att förhålla sig till. På grund av den korta projektutvecklingstiden har Audi förlitat sig på beprövad cellteknik. Högsvoltsbatteriet på 370 kg inklusive kylmedel har en kapacitet på 52 kWh som skall vara tillräcklig för de maximalt förväntade kraven på varje sträcka i rallyt.

Optimerat effektuttag via algoritmer

När rallyförarna startar med laddat batteri varje morgon startar samtidigt ett komplext styrsystem. Bara minuterna innan start delas kartan över dagsetappen ut till teamen som då får detaljerad information om sträckan. Audi RS Q e-tron måste alltid vara förberedd på alla tänkbara förhållanden – avstånd, hastigheter, svårighetsgrad i terrängen och andra faktorer. Ingenjörerna har därför programmerat algoritmer för att hålla laddningsnivån (SoC) inom definierade områden utifrån energibehovet. Energiuttag och batteriladdning skall alltid vara i balans under sträckan. Om t.ex. en svår passage genom sanddyner med högt motstånd kräver maximal energi under en kort tid, faller laddningsnivån inom ett kontrollerat område. Anledningen är att effekten från motor/generator-enheterna på fram- och bakaxel är begränsad till maximalt 288 kW enligt reglementet. Energiomvandlaren i form av en högeffektiv TFSI-motor kan dock endast leverera en maximal laddningseffekt på 220 kW. I extrema fall är därför förbrukningen något högre än energiproduktionen. Det är möjligt under en begränsad tid, säger Lukas Folie. Men över en längre sträcka resulterar det alltid i ett nollsummespel. Vi måste reglera ner effektuttaget så att batteriets laddningsnivå hålls inom en korridor. Den totala energimängden ombord måste vara tillräcklig för att täcka dagens etapp."

Viktig energiåtervinning för maximal räckvidd

För att uppnå maximal effektivitet förlitar sig Audi en princip som redan använts i Le Mans och i Formel E. Vid inbromsning återvinns energin tack vare att MGU-enheterna på fram- och bakaxel kan omvandla rörelseenergin från hjulen till elektrisk energi. Målet är att återvinna maximal energi eftersom det omvända kraftflödet inte har samma effektbegränsningar som vid acceleration. Det som låter så enkelt kräver ett komplext intelligent bromssystem (IBS) som kombinerar den hydrauliska bromsfunktionen med den regenerativa bromsen.

Tack vare sin unika konstruktion har RS Q e-tron en unik position i startfältet. Även om reglementet föreskriver att bilen måste transportera en större massa, klarar den sig med mindre energi än konkurrenterna. Enligt reglementet har energiomvandlaren i form TFSI-motor en mindre tankvolym att tillgå, inte minst ett bevis på att rallybilen med de fyra ringarna är väldigt effektiv.

Mediarapportering

Förutom rapporter i sociala media som Facebook, Twitter och Instagram, bjuder Audi även på ett dagligt videoinslag på Facebook från dagens etapper. Ruttinformation, wikiavsnitt om detaljer som är värda att känna till och bakom kulisserna-rapporter samt intervjuer med förare, passagerare och teamet ger en direkt rapportering från de krävande dagsetapperna. På Audi MediaCenter finns högupplösta bilder, videosekvenser, basfakta, infografik liksom en rapport inför, i samband med vilodagen och vid målgång från Dakarrallyt 2022.

Audi RS Q e-tron
De tre förarteamen i Dakarrallyt
Julius Seeback, VD Audi Sport
Cockpit i RS Q e-tron
Emil Bergkvist och Mattias Ekström kör Dakarrallyt i RS Q e-tron

Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.